Перейти до основного вмісту

Олена Прищепна АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ, СУПЕРЕЧНОСТІ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ



Олена Прищепна

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ, СУПЕРЕЧНОСТІ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ

Останнім часом в Україні успішно впроваджується інклюзивна освіта, базовим принципом якої є її широка доступність для всіх без винятку членів людського суспільства. Однак у суспільстві існує багато причин, які гальмують включення дітей з психофізичними порушеннями у загальноосвітні заклади. У зв’язку з цим у статті порушуються актуальні проблеми та протиріччя інклюзивної освіти, а також питання про необхідність нових підходів у професійній підготовці майбутніх фахівців для роботи в інклюзивних закладах освіти та проблеми пов’язані з цим.
Ключові поняття: інклюзія, інтеграція; інклюзивна освіта; діти з особливими освітніми потребами; культура прийняття, соціальна інклюзія осіб з особливими освітніми потребами; педагогічні стереотипи, психологічні бар’єри; професійна компетентність педагога інклюзивного закладу освіти.

Одним з найвагоміших показників рівня розвиненості будь-якої держави, її цивілізованості є ставлення суспільства до людей з особливими потребами. Сучасна світова політика в цій галузі спрямована на те, щоб усі люди з обмеженими можливостями мали рівні права на медичне обслуговування, матеріальне забезпечення, освіту, професійну підготовку відповідно до своїх можливостей та участь у житті суспільства. У передових країнах Західної Європи та Америки ще з 70-х років розпочалася розбудова інклюзивної освіти, базовим принципом якої є її широка доступність для всіх без винятку членів людського суспільства. Діти з обмеженими психофізичними можливостями отримали право задовольнити свої освітні потреби так, як і всі інші члени суспільства.
В Україні для дітей з порушеннями психофізичного розвитку все ще діє система спеціальної освіти. Навчання, виховання і підготовку до самостійного життя ці діти отримують у спеціальних закладах закритого типу, що призводить до їхньої соціальної ізоляції і дезадаптації. Однак останнім часом в Україні відбуваються кардинальні зміни щодо питань навчання дітей з особливими освітніми потребами. Найбільшим досягненням політики нашої держави в сфері освіти на сьогодні є новий Закон України «Про освіту» (№2145-У11 від 05.09.20017 р.), у статтях 19 і 20 якого чітко вказується на те, що особам з особливими освітніми потребами надаються рівні права на отримання освіти шляхом створення належного фінансового, кадрового, матеріально-технічного забезпечення [1]. Однією із альтернативних форм здобуття освіти дітьми з порушеннями психофізичного розвитку поступово стає інклюзивне навчання в умовах загальноосвітнього закладу. Згідно із Законом України «Про освіту», держава створює необхідні умови для здобуття освіти таких дітей з урахуванням індивідуальних потреб, можливостей, здібностей та інтересів кожного.
Завдяки плідній праці вітчизняних вчених (Колупаєва А. А., Кравченко Г. Ю., Сіліна Г. О., Бондар В. А., Засенко В. А та інші) та педагогів-практиків Київщини, Житомирщини, Харківщини та інших областей розробляється стратегія інклюзивної освіти, ефективні механізми інвестування інклюзивних навчальних закладів, створюється та удосконалюється нормативно-правова база, інклюзивні технології навчання тощо.
Однак, незважаючи на досягнуті успіхи в розбудові інклюзивного освітнього простору в Україні, на думку зарубіжних та вітчизняних фахівців, запровадження інклюзії і досі є складною і багатоаспектною проблемою. Вона містить цілу низку нерозв’язаних питань та суперечностей.
Мета даної статті – розкрити основні проблеми, суперечності інклюзивної освіти в Україні.
Вчені на основі системного вивчення та аналізу вітчизняного досвіду залучення дітей з особливими потребами в загальноосвітні заклади, вказують на певні проблеми і протиріччя, подолання яких дозволить оптимізувати процес запровадження інклюзивної освіти в Україні.
Одне з протиріч, як слушно зауважує Тарнавська Н. П., полягає в тому, що хоча в Україні на сьогодні є державні документи, які декларують права дітей з особливими освітніми потребами на розвиток, здобуття освіти, соціальну інтеграцію, проте в громадах недостатньо практичних механізмів для їх реалізації, зокрема брак ресурсів, підзаконних нормативних актів, які врегульовують штати і фінансові питання, непристосованість умов закладів освіти до потреб цих дітей тощо [5]. Однак не лише це гальмує включення дітей з освітніми потребами в масові загальноосвітні заклади. Найбільшою проблемою, як вважають Л. М. Шипіцина, Н. П. Тарнавська та інші, є ставлення суспільства до осіб з особливостями розвитку, наявність негативних установок у свідомості громадян. У сучасному суспільстві ще існують неприязнь, зневажливе ставлення до таких дітей. У загальному сприйнятті вони вважаються неповноцінними, недієздатними особами, що потребують опіки. Для багатьох діти з обмеженими можливостями – хворі, яким потрібна медична діагностика, лікування, догляд [5, 8]. Тому так гостро сьогодні ставиться питання про формування такої системи відносин, у якій люди з особливими потребами відчували б себе частиною спільноти, мали можливість діяти, бути визнаними, незважаючи на вади. Для цього необхідно створити нову культуру – культуру прийняття та соціальної інклюзії осіб з особливими потребами. Це означає змінити суспільні погляди та соціальні уявлення. На зміну старої парадигми суспільно-державного усвідомлення «повноцінна більшість» – «неповноцінна меншість» має прийти нова – «єдина спільнота, яка включає і людей з певними проблемами» [6]. Нормою в суспільстві має стати повага до відмінностей між людьми, як це бачимо у передових країнах світу.
На сьогодні ще існує протиріччя між необхідністю впровадження інклюзивної освіти та неготовністю педагогів до роботи в інклюзивному середовищі, недостатнє розуміння ними поняття інклюзії, змішування його з поняттям інтеграції. Часто ці терміни педагоги помилково вживають як взаємозамінні.
За Колупаєвою А. А., ці поняття різняться суттєвими відмінностями. За інтеграції діти з різними (відмінними) здібностями залучаються до існуючої освітньої системи; педагогічні зусилля спрямовуються на те, аби зробити дитину «нормальнішою», допомогти пристосуватися до існуючої моделі загальної освіти (проведення навчальних занять, умови життя тощо). Інклюзія ж передбачає, що від самого початку всі діти належать до системи масової освіти. Отже, про потребу «пристосовувати» дитину до освітнього середовища взагалі не йдеться, адже вона вже є частиною цієї системи. Мета інклюзії полягає в тому, щоб кожний навчальний заклад був заздалегідь готовий прийняти дітей з різними (відмінними) здібностями [3].
Ще одна проблема – це нерозуміння дійсної сутності інклюзії, спрощене її трактування. Інклюзія часто трактується педагогами як спільне перебування дітей з особливостями розвитку зі здоровими однолітками без створення спеціальних умов і надання фахової допомоги. У цьому випадку дискредитується сама ідея інклюзивного навчання [6].
Існує проблема негативних професійних стереотипів та установок, які не дозволяють педагогам активно включатись у процес інклюзивного навчання. До сьогодні переважають стереотипні погляди щодо навчання дітей різних категорій: педагоги масових навчальних закладів навчають «нормальних» учнів, учителі спеціальних закладів – дітей «з порушеннями розвитку». Крім того, серед педагогів спеціальних закладів освіти майже 75% вважають ідею інклюзії невиправданою. Педагоги шкіл-інтернатів небезпідставно вважають кращими та кваліфікованішими послуги для дітей у своїх закладах, а педагоги загальноосвітніх закладів не можуть повноцінно здійснювати послуги через професійну неготовність, відсутність спеціального обладнання, методичної та корекційної допомоги. Вони вважають, що система освіти в цілому не готова до реалізації процесу інклюзії [2].
Для педагогів загальноосвітніх закладів характерним є не лише професійні стереотипи, а й наявність різноманітних психологічних бар’єрів та міфів.
Основним психологічним бар’єром є страх перед невідомим, страх, що інклюзія завдасть шкоди для решти учасників процесу. Наприклад, у вихователів є невиправдана тривога щодо того, що діти з особливими потребами можуть негативно вплинути на дитячий колектив, вважаючи, що ці діти повільніше розвиваються, не встигають одночасно зі всіма засвоїти програму і тим самим можуть сповільнювати розвиток дітей у групах. У багатьох педагогів є побоювання, що діти з особливими освітніми потребами не завжди будуть прийняті здоровими однолітками, їхніми батьками, іншими дорослими, зокрема і педагогічним оточенням, що вони отримуватимуть «зайву» увагу з боку соціального оточення, їх будуть відверто розглядати, обговорювати їхні особливості в їхній присутності, а деякі вияви їхньої поведінки можуть нервувати, лякати інших дітей, навіть можуть становити для них фізичну небезпеку [7].
Важливою психологічною перешкодою є професійна невпевненість, психологічна неготовність до роботи з «особливими» дітьми. Так, педагоги вважають, що вони не володіють корекційними практиками і тому не зможуть працювати з дітьми з особливими освітніми потребами; думають, що в них немає необхідних знань і навичок, аби працювати з дітьми з особливими потребами; побоюються, що їхня некомпетентність стане очевидною для них самих, для колег та адміністрації; що робота потребуватиме надто багато часу, навіть позаробочого часу, що є прийнятним не для всіх педагогів; не впевнені, що надаватимуться потрібні ресурси та підтримка; їх турбує перспектива співпраці з іншими фахівцями з команди супроводу дитини, при цьому існує помилкова думка, що основна відповідальність за розвиток, корекцію та навчання й виховання дитини з особливими потребами покладається на педагогів корекційної освіти, психолога, асистента, а вихователь займається «нормальними» дітьми [4, 7].
Тому на перших етапах розбудови інклюзивної освіти гостро постає проблема професійної, психологічної та методичної підготовки педагогів до роботи в інклюзивній сфері. Науковці (Колупаєва А.А., Сіліна Г.О., Таранченко О.М., Тарнавська Н.П, Четверікова Н.В. та ін.) вважають, що для багатьох педагогів цей процес може виявитися складним, потребуватиме багато часу для навчання і практичного впровадження. Це нелегкі завдання як особистого, так і професійного характеру.
Як переконують вчені, підготовка педагогів для реалізації інклюзивної освіти повинна містити деякі аспекти, важливі для ефективного зростання їх професійної компетентності, зокрема педагоги мають прийняти й усвідомити нову освітню парадигму, нові способи організації навчальновиховного процесу, розробки навчальнометодичного забезпечення, опанувати сучасні методики диференційного й особистісно орієнтованого навчання (залежно від індивідуальних потреб дитини з особливими освітніми потребами).
Крім того, педагогів необхідно озброїти необхідними знаннями про особливості розвитку дітей з особливими освітніми проблемами, вони повинні орієнтуватися в основній структурі функціонального діагнозу, вміти його «читати» [5].
У формуванні професійної компетентності фахівців нового типу важливо здійснювати нові підходи на основі принципів педагогіки підтримки та розвитку дитини з особливими освітніми потребами та принципів командної роботи, адже педагог має навчитися працювати по-новому, у команді, тому що в організації інклюзивного процесу провідної ролі набуває співпраця різних служб, організацій, спеціалістів на основі принципів партнерства, співробітництва, взаємодопомоги, взаємопідтримки, взаєморозуміння [2].
Отже, питання впровадження інклюзивної освіти, підготовка фахівців для роботи з дітьми з особливими освітніми потребами досить складне й водночас актуальне, воно потребує подальшого всебічного ретельного вивчення.
Список використаних джерел та літератури
1.  Закон України «Про освіту» (№2145-У11 від 05.09.20017 р.)
2. Дімітріс Аргіропоулос, Салацька А.П., Тарнавська Н.П., Катинська І.І. Організація інклюзивної освіти в дошкільному закладі. Житомир: ВИД-во ЖДУ ім.. І. Франка. 2016. 208с.
3. Колупаєва А.А. Інклюзивна освіта: реалії та перспективи: Монографія. К.: САММІТ-книги. 2008.
4.  Колупаєва А. А. Таранченко О.М. та ін. Основи інклюзивної освіти. Навч.-метод.поссібник. К.: «А.С.К.». 2012. 308с.
5. Колупаєва А. А. Савчук Л. О. Діти з особливими потребами та організація їхнього навчання. К.: Вид група «АТОПОЛ», 2011. 274 с.
6.  Кравченко Г. Ю., Сіліна Г. О. Інклюзивна освіти в ДНЗ. Харків: Вид-во «Ранок», 2018. 176 с. (Серія «Сучасна дошкільна освіта»).
7. Четверікова Н. В., упорядник Шаповал Т. А. Інклюзивне навчання в ЗДО. К.: «Видвнича група «Шкільний світ». 2018. 128с.
8. Шипицина Л.М. Интеграция детей с ограниченными возможностями здоровья // Воспитание и обучение детей с нарушениями развития. 2004. №2.

Коментарі

  1. Відповіді
    1. Поділяю думку автора, що інклюзивна форма освіти спрямована, насамперед, на усунення усталених стереотипів та упереджень, пов’язаних із можливостями дітей з особливими потребами. Адже не секрет, що люди, чимось відмінні від більшості, зазвичай сприймаються суспільством з підозрою, а інколи і занадто вороже.

      Видалити
    2. Інклюзивне навчання є потребою сьогодення і майбутнього, але до цього повинні бути готові педагоги, батьки, відповідна матеріальна база і система загалом.

      Видалити
    3. Поділяю думку дописувачів, дійсно, щось нове завжди викликає страх, супротив. Та й педагогів не готували в вузах до роботи з дітьми з особливими освітніми потребами. Брак досвіду та знань відіграють свою роль в формуванні психологічної готовності педагогів до взаємодії з такими дітками. Тому, на мою думку, нагальною потребою є просвітницбка робота серед педагогів з питинь інклюзивної освіти, організація тренінгів, де вони могли б накопичити знання, взяти корисні, дієві прийоми для своєї роботи.

      Видалити

Дописати коментар

Популярні дописи з цього блогу

Ірина Гнатюк МЕТОДИ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ

Ірина Гнатюк МЕТОДИ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ У статті розкрито основні методи навчання дітей з обмеженими можливостями. Тривалий час у вітчизняній системі освіти вихованців поділяли на « звичайних » дітей та « особливих » з обмеженими можливостями. Відтак діти з особливими освітніми потребами не мали можливості повною мірою інтегруватися в суспільство,причому не тому, що самі діти не були готові до соціуму, навпаки: саме соціум не був підготовлений до прийняття таких дітей. На жаль, і сьогодні суспільство подеколи сприймає людей з інвалідністю як щось надзвичайне і чужорідне. Такі стереотипи формувалися роками, і змінити їх швидко практично неможливо, але слід з чогось починати. Та в першу чергу починати з дітей як з найбільш відкритої та здатної до діалогу частини суспільства. Наразі сьогодення вимагає максимального доручення людей з обмеженими можливостями до життя громади, тому впровадження нової системи освіти для таких дітей – інклюзивної – є нагальною турботою сучасн

Олена Андрощук СПІЛЬНЕ ВИКЛАДАННЯ – ОПТИМАЛЬНИЙ СТИЛЬ ПОБУДОВИ ВЗАЄМОВІДНОСИН В ЗАКЛАДІ З ІНКЛЮЗИВНОЮ ФОРМОЮ НАВЧАННЯ

Олена Андрощук СПІЛЬНЕ ВИКЛАДАННЯ – ОПТИМАЛЬНИЙ СТИЛЬ ПОБУДОВИ ВЗАЄМОВІДНОСИН В ЗАКЛАДІ З ІНКЛЮЗИВНОЮ ФОРМОЮ НАВЧАННЯ Практика впровадження інклюзії в навчально-виховних закладах показала необхідність налагодження спільного викладання педагогічних працівників для позитивної динаміки розвитку дітей з особливими освітніми потребами. «Нова українська школа» характеризує спільне викладання як ретельно сплановану роботу з асистентом вчителя, яка забезпечить не лише кращу якість викладання а й сприятиме професійному розвитку педагога. Ключові поняття: інклюзія, спільне викладання, модель співпраці, діти з особливими освітніми потребами, моніторинг прогресу. «Ти можеш!» - повинен нагадувати вчитель. «Він може! – повинен нагадувати колектив. «Я можу!» - повинен повірити в себе учень» В. Шаталов Одним із пріоритетних завдань Нової української школи є формування інклюзивного освітнього середовища. На цьому наголосив заступник Міністра освіти і науки Павло Хобзей

Ірина Вербицька ІКТ ЯК ПЕДАГОГІЧНА ТЕХНОЛОГІЯ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ

Ірина Вербицька ІКТ ЯК ПЕДАГОГІЧНА ТЕХНОЛОГІЯ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ У статті проаналізовано можливості використання ІКТ та SMАRT-технологій в навчанні дітей з особливими освітніми потребами. Впровадження таких технологій дозволяє дітям з особливими освітніми потребами віртуально бути присутніми на занятті, приймати участь в обговоренні питань, а головне – соціально адаптуватись, відчувати впевненість у своїх можливостях. Ключові слова: інформаційно-комунікаційні технології, SMАRT-технології, SMАRT Bоаrds, SMАRT Nоtebооk, SMАRT-підходи, діти з особливими потребами, інклюзивне навчання. Постановка проблеми. Результативна робота закладу загальної середньої освіти залежить від вміння організувати особливе навчальне середовище, системного підходу вчителів до вирішення проблем, психологічного та корекційного супроводу, правильно підібраних технологій навчання. Ключове значення відводиться педагогу, який забезпечує та організовує оптимальні умови навчання, комфортну атмо