Перейти до основного вмісту

Тетяна Кузнецова ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА ЯК ОДНА ІЗ УМОВ СОЦІАЛІЗАЦІЇ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ

Тетяна Кузнецова

ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА ЯК ОДНА ІЗ УМОВ СОЦІАЛІЗАЦІЇ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ

У статті проаналізовано основні труднощі, пов’язані з включенням в українське суспільство дітей з особливими потребами. Соціалізація таких дітей пов’язана з виконанням ряду соціально-економічних умов, основним з яких є отримання якісної освіти. Ми розглядаємо інклюзивну освіту як найбільш ефективну можливість соціалізації дітей з особливими потребами. Було проведено емпіричне дослідження з метою вивчення ставлення дорослих учасників освітнього середовища до спільного навчання в загальноосвітніх школах здорових дітей і дітей з особливими потребами. В якості респондентів виступили: педагоги загальноосвітньої школи, батьки здорових дітей шкільного віку, батьки дітей з особливими потребами: дітей з обмеженими можливостями здоров’я. Більшість опитаних батьків вважають, що освітня інклюзія цілком можлива і навіть необхідна, проте, серед вчителів такої ж думки дотримуються трохи більше 30%. Але лише невеликий відсоток вчителів висловив готовність працювати з такими школярами нарівні зі звичайними. Аналіз результатів анкетування дозволив зробити висновок про те, що небажання вчителів, їх неготовність до навчання дітей з обмеженими можливостями здоров’я в загальноосвітній школі пов’язана не з негативним ставленням педагогів до таких дітей, а з відсутністю чітко розробленої системи навчання особливих дітей в загальноосвітній школі, відсутністю навчальних програм для інклюзивних класів і критеріїв оцінки таких учнів.
Ключові слова: діти з особливими потребами, соціалізація, педагоги, батьки, освіта, інклюзія, ставлення до інклюзії.

Отримання освіти дітьми з обмеженими можливостями є однією з основних і невід’ємних умов їх успішної соціалізації, забезпечення їх повноцінної участі в житті суспільства, ефективної самореалізації в різних видах професійної і соціальної діяльності. У зв’язку з цим забезпечення реалізації права дітей з обмеженими можливостями на освіту розглядається як одне із найважливіших завдань державної політики не тільки в галузі освіти, але і в області демографічного і соціально-економічного розвитку України.
Нормативно-правовою базою забезпечення освіти дітей з особливими потребами в Україні є Конституція України, закони України «Про освіту», «Про реабілітацію осіб з обмеженими можливостями здоров’я», «Про основи соціальної захищеності осіб з обмеженими можливостями здоров’я в Україні», Указ Президента України від 01.06.2005 р. № 900 «Про першочергові заходи щодо створення сприятливих умов з життєдіяльності осіб з обмеженими фізичними можливостями».
Нова методологія спеціальної освіти дітей з обмеженими можливостями обґрунтована у Постанова Кабінету Міністрів України №617 від 22 серпня 2018 року про «Деякі питання створення ресурсних центрів підтримки інклюзивної освіти та інклюзивно-ресурсних центрів».
Постанова Кабінету Міністрів України №88 від 21 лютого 2018 року «Про деякі питання використання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами у 2018 році».
Наказ МОН України від 21.07.2017 № 1081 «Про затвердження Типового навчального плану для дітей з інтелектуальними порушеннями помірного та тяжкого ступеня (початкова школа)».
Лист МОН України від 12.07.2017 № 1/9-385 «Про навчальні плани та організацію навчально-реабілітаційного процесу для учнів з особливими освітніми потребами загальноосвітніх навчальних закладів у 2017/2018 навчальному році».
Постанова Кабінету Міністрів України №545 від 12.07.2017 року «Про затвердження Положення про інклюзивно-ресурсний центр».
Лист МОН України від 03.07.2017 № 1/9-362 «Про Перелік навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників, рекомендованих Міністерством освіти і науки України для використання в загальноосвітніх навчальних закладах для навчання дітей з особливими освітніми потребами (за нозологіями) у 2017/2018 навчальному році».
Лист МОН України від 06.02.2017 № 1/9-63 «Щодо навчальної літератури для дітей з особливими освітніми потребами».
Лист МОН України від 10.01.2017 № 1/9-2 «Про сучасні підходи до навчально-виховного процесу учнів з особливими освітніми потребами».
Постанова Кабінету Міністрів України №526 від 23.08.2016 року «Про внесення зміни у додаток 2 до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2002 р. № 1298».
Лист МОН України від 12.07.2016 № 1/9-364 «Про організаційно-методичні засади забезпечення навчально-виховного процесу для учнів з особливими освітніми потребами загальноосвітніх навчальних закладів у 2016/2017 навчальному році».
Аналіз наукової літератури дозволяє стверджувати, що проблема здобуття освіти дітей з особливими потребами перебуває в центрі уваги багатьох вітчизняних та зарубіжних учених: В. Андрущенка, О. Акімової, Е. Андрєєвої, В. Бондаря, Т. Ілляшенко, А. Колупаєвої, Н. Сабат, М. Ярмаченка, Є. Ярської-Смирновоїта зумовлює необхідність її подальшої розробки, зокрема, щодо впровадження інклюзивної освіти [8; 11].
Вагомий внесок у формування нової системи освіти зробили Р. Ануфрієва, Л. Коваль, П. Таланчук, М. Синьов, О. Євдокимов, Г. Шевцов; технологіям активного навчання студентів з особливими потребами присвячені праці Г. Пономарьової; теоретичні і методологічні аспекти технічної і гуманітарної освіти дітей та студентів з особливими потребами, а також можливості навчально-методичного, інформаційного, медико-соціального супроводу розробляють В. Авілов, К. Агавелян, Н. Вовк, З. Кантор, Н. Козлов, І. Леонгард, І. Нікітіна, М. Чайковський; вплив використання інформаційно-дистанційних технологій на формування професійних навичок студентів з особливими потребами досліджують Ю. Волчелюк, С. Дражниця.
У дошкільному періоді життя дітей інклюзія як спосіб, як форма взаємодії вважається більш плідною і дає найбільший ефект. Перш за все, у дітей дошкільного віку немає упереджень проти однолітків з обмеженими можливостями. У них легко виховується ставлення до психічних і фізичним недоліків, як до таких же суб’єктивних особливостей іншої особи, як голос, колір волосся і очей. Американські вчені вважають, що, вводячи інклюзію в дошкільному віці в освітнє середовище, ми виховуємо покоління з гуманним ставленням до інших людей, в тому числі до людей, які мають особливості в розвитку [5].
Крім цього, компонентом успішної інклюзії та інтеграції дітей з особливими потребами в середовище здорових однолітків вважається підготовка оточення до таких процесів за допомогою навчальних програм підвищення кваліфікації для вузьких фахівців і масових програм підвищення компетентності батьків. Особливої підтримки потребують педагоги, які працюють в класах інклюзивної освіти. Психолог допомагає подолати тривожність і страх, який пов’язаний з пошуком правильних підходів у взаємодії зі школярами з особливими потребами в освіті і вихованні [7].
Батьки дітей з особливими освітніми потребами наполягають на включення їх дітей в звичайне дитяче оточення. В першу чергу, це пов’язане з тим, що в системі спеціального (корекційного) навчання з прекрасно відпрацьованою методикою навчання дітей з особливими потребами слабо розвинена громадська адаптація цих дітей в реальному світі – дитина знаходиться в ізоляції від суспільства. Природно, діти з особливими потребами адаптуються до життя в загальноосвітніх установах більш ефективно, ніж в спеціалізованих установах: відчутна різниця в набутті громадського досвіду; у здорових дітей поліпшуються навчальні здібності, розвивається самостійність, активність і толерантність. Однак до сих пір відкритим є питання про формування процесу навчання і розвитку дітей з особливими освітніми потребами в масових школах. Це пов’язано з нестачею фахівців, непідготовленістю кадрів, відсутністю методичного інструментарію та ін. [2].
Адміністрація та педагоги загальноосвітніх установ, які прийняли ідею інклюзивної освіти, гостро потребують допомоги з відпрацювання механізму взаємодії між учасниками процесу освіти і формування педагогічного процесу, де основною фігурою вважається дитина. Простір інклюзії передбачає доступність і відкритість як для дітей, так і для дорослих. Чим більше партнерів у загальноосвітніх установах, тим успішнішим буде школяр. Коло партнерів досить широке: громадські та батьківські організації, центри педагогічної і психологічної реабілітації та корекції, спеціальні (корекційні), загальноосвітні та дошкільні заклади, професійні центри та вищі навчальні заклади підвищення кваліфікації, методичні центри, управління освіти, департамент освіти [3].
Педагоги не завжди готові працювати зі школярами, які мають обмежені можливості в розвитку. Існують прогалини як в якості підготовки фахівців, так і неготовність закладів приймати таких школярів.
Ідея інклюзивного навчання пред’являє особливі вимоги до особистісної та професійної підготовці фахівців, які мають базову корекційна освіту, і викладачів зі спеціальним компонентом професійної кваліфікації і з базовим рівнем знань. Базовий компонент – це професійна педагогічна підготовка (навички і вміння, методичні, педагогічні, психологічні, предметні знання), а спеціальний компонент - педагогічні та психологічні знання:
1. Уміння реалізовувати різні способи педагогічної взаємодії між суб’єктами освітнього середовища (з керівництвом, фахівцями, колегами-вчителями, батьками, з учнями в групах та індивідуально).
2. Знання методів дидактичного і психологічного проектування процесу навчання.
3. Знання психологічних особливостей та закономірностей особистісного і вікового розвитку дітей в умовах інклюзивного освітнього середовища.
4. Розуміння і уявлення того, що таке інклюзивне навчання, в чому його відмінність від традиційної форми навчання [1].
У нашому суспільстві сьогодні спостерігається стабільне скорочення чисельності населення працездатного віку і збереження тенденції до погіршення його якісного складу. Обидві зазначені негативні тенденції відбуваються на тлі зростання рівня інвалідизації молоді та дітей, що стає значущим обмеженням економічного розвитку держави. Соціалізація дітей з особливими освітніми потребами дозволить їм включатися і активно брати участь в житті суспільства – це значить, що вони зможуть брати участь в житті суспільства, в розвитку економіки країни і її стабільному функціонуванні [2].
У процесі соціалізації людина або дитина стає особистістю, здобуваючи знання, навички та вміння, самі необхідні для життя в суспільстві. Соціалізація передбачає також засвоєння норм і цінностей відповідного суспільства, які виступають важливими соціальними регуляторами поведінки [10].
Основною проблемою дітей з особливими потребами є порушення їх зв’язку зі світом, обмежена мобільність, убогість контактів з дорослими і з однолітками, недоступність ряду культурних цінностей і обмеження спілкування з природою, а в ряді випадків і елементарної освіти. Ця проблема стала підсумком сформованої суспільної свідомості і соціальної політики, які санкціонували розвиток громадського транспорту, архітектурного середовища і соціальних служб, недоступних для осіб з обмеженими можливостями. Дитина, що має інвалідність, навіть будучи талановитою, як і її однолітки, у яких немає проблем зі здоров’ям, не має можливості виявити і розвинути свої таланти, приносити користь суспільству з їх допомогою, у цьому їй заважає відчутна нерівність можливостей [4; 8–9].
Дитина не є якимось пасивним об’єктом соціальної допомоги, вона – людина, яка розвивається, має право задовольняти свої різнобічні соціальні потреби в спілкуванні, пізнанні або творчості. Держава повинна не тільки надати дитині з особливими потребами певні привілеї і пільги, вона покликана йти назустріч її соціальним потребам і створювати систему соціальних служб, які дозволять нівелювати ті обмеження, які перешкоджають процесу її індивідуального розвитку і соціалізації.
Сьогодні інтернати та спеціальні школи визнані скоріше сегрегаційними, а це має характер дискримінаційний і висловлює «навішування соціальних ярликів». І тому активно розвивається система освіти для дітей з особливими потребами за типом інтеграції. Ефективність соціальної інтеграції осіб, які мають обмежені можливості, залежить від двох значущих соціально-психологічних факторів [9]:
- достовірності і повноти інформованості з проблем і правової грамотності щодо дітей з особливими потребами і вчителів різних типів освітніх закладів;
- виховання, психологічної толерантності до осіб з обмеженими можливостями здоров’я в загальноосвітніх школах і розвиток вміння і бажання надавати дітям з особливими потребами допомогу для їх ефективної самореалізації.
Враховувати зазначені фактори необхідно для соціальної інтеграції та формування комплексної системи медико-соціальної та психолого-педагогічної peaбілітації таких дітей. Один з напрямків вирішення зазначеної проблеми соціалізації дітей з особливими потребами – це визначення психолого-педагогічних і соціально-психологічних факторів і несприятливих особистісних і індивідуальних особливостей, які ускладнюють розвиток і самореалізацію цих дітей.
Визначення структури системи спеціальної освіти, визначаючи засіб, організаційні форми і психолого-педагогічні умови їх реалізації в нинішніх морально-психологічних і соціально-економічних умовах суспільства – це надання допомоги дітям, які мають обмежені можливості, в процесі включення або входу в соціальні громадські відносини.
Соціально-педагогічне значення формування і розвитку соціального потенціалу дітей з особливими потребами укладено в цілеспрямованій і повноцінній психолого-педагогічній підтримці дітей, розкритті їх особистісного потенціалу в різних формах діяльності. Соціалізація дітей з особливими потребами може бути досягнута за допомогою проведення індивідуальної програми соціально-педагогічної реабілітації та підготовки оточуючих (дорослих і дітей) до сприйняття і прийняття дітей з особливостями у розвитку (організація школи помічника соціального педагога, руху дитячого милосердя та ін.).
Соціально-педагогічна діяльність з розвитку соціального потенціалу дітей з особливими потребами, спрямована на їх успішну соціалізацію, включає наступні напрямки [1]:
- розвитку фізичних і духовних здібностей дітей;
- підтримки, підвищення і постійного відновлення моральних і фізичних сил, а також душевної рівноваги;
- полегшення житлових і побутових умов, організація і проведення вільного часу, повноцінна участь в культурному і громадському житті;
- сприяння при отриманні відповідної освіти, в тому числі і підготовку до неї;
- забезпечення умов для того, щоб діти з обмеженими можливостями, могли брати участь в житті суспільства;
- встановлення більш комфортного і реального контакту із зовнішнім світом.
Особливо важлива соціальна проблема дітей з особливими потребами, як вважають фахівці [9; 11], полягає у відсутності спеціальних нормативних актів і законів, які встановлюють відповідальність органів державного управління і влади, посадових осіб, організацій та установ за реалізацію прав таких дітей на соціальну реабілітацію, охорону здоров’я і незалежне існування.
Вирішувати соціальні проблеми дітей з особливими потребами, пов’язані з включенням їх в суспільство, необхідно комплексно, за участі органів управління соціального захисту населення, охорони здоров’я, освіти, економіки, культури, транспорту, будівництва і архітектури, і в той же час потрібно розробляти єдину, цілісну систему соціальної реабілітації.
При комплексній взаємодії громадських і державних структур може бути досягнутий достатній рівень адаптації дітей з особливими потребами, який забезпечить їм можливість самообслуговування, самоорганізації; можливість працювати, вносячи посильний вклад в розвиток культури та економіки держави, щоб відчувати себе повноправними членами суспільства.
Все вищезазначене послужило підставою для проведення емпіричного дослідження з метою вивчення ставлення дорослих учасників освітнього середовища до спільного навчання в загальноосвітніх школах здорових дітей і дітей з особливими потребами. Були визначені три групи респондентів: педагоги загальноосвітньої школи, батьки здорових дітей шкільного віку, батьки дітей з особливими потребами: дітей з обмеженими можливостями здоров’я.
Анкетування вчителів та батьків проводилося в період з лютого по березень 2018 року в загальноосвітній школі № 8 міста Коростеня, на базі якої впроваджений інклюзивний метод. Відповіді респондентів представлені в таблиці.
Таблиця
Відношення до спільного навчання в загальноосвітній школі здорових дітей і дітей з особливими потребами

Питання
Педагоги
Батьки здорових дітей
Батьки дітей з обмеженими можливостями здоров’я
Так,%
Ні, %
Інше
Так, %
Ні, %
Інше
Так, %
Ні, %
Інше
Чи можливо навчання дітей з обмеженими можливостями здоров’я в звичайній школі?
89.4
10.6
0
86.3
13.7
0
50
45.2
46.8
Чи можуть в одному класі навчатися діти з обмеженими можливостями здоров’я та звичайні діти?
100
0
0
72.8
22.7
4.5
61.9
30.9
7.2
Чи отримують діти з обмеженими можливостями здоров’я більші можливості для свого розвитку в звичайній школі?
84.3
15.7
40.7
18.1
81.9
0
95.2
4.8
0
Чи може негативно вплинути на якість навчання спільне навчання дітей?
21
73.6
5.4
13.6
86.4
0
14.3
76.2
9.5
Чи підвищиться в результаті спільного навчання якість освіти?
47.3
36.9
15.8
72.7
27.3
0
76.2
19
4.8
Чи навчаються взаємодопомоги і терпінню діти, навчаючись разом з дітьми з обмеженими можливостями здоров’я?
52.6
41.2
6.2%
86.4
13.6
0
90.5
9.5
0
Навчаючись спільно, діти не зможуть знайти спільну мову і будуть конфліктувати?
31.5
68.5
0
27.8
68.2
4
38.1
61.9
0
Спільне навчання посилить фізичні, психологічні та психічні проблеми дітей з обмеженими можливостями здоров’я?
73.7
26.3
0
59.1
40.9
0
26.2
71.4
2.4
Діти з обмеженими можливостями здоров’я не зможуть впоратися з програмою звичайної школи?
36.9
52.7
10.4
77.2
18.2
4.6
42.9
47.6
9.5
В результаті спільного навчання, стане зрозуміло, що діти з обмеженими можливостями здоров’я потребують допомоги та уваги?
89.6
5.2
5.2
31.9
68.1
0
54.8
42.8
2.4

В індивідуальній бесіді 4,5% із загального числа опитаних батьків здорових дітей і 4,8% батьків дітей з обмеженими можливостями здоров’я висловили думки, серед яких найбільш часто зустрічається вислів про те, що спільне навчання з дітьми з обмеженими можливостями здоров’я (соматичні розлади) можливо, але не з дітьми із захворюваннями центральної нервової системи або психічними розладами.
Подібна установка, що розділяє дітей з обмеженими можливостями здоров’я на «хороших» і «поганих», характерна для сучасного суспільства. Численні дослідження психологів підтверджують, що найбільш прийнятними партнерами по спілкуванню і взаємодії здорові діти і їх батьки вважають дітей з обмеженими можливостями здоров’я з порушеннями опорно-рухового апарату і з соматичними захворюваннями. Найменшою мірою здорові члени суспільства готові будувати міжособистісні відносини з дітьми з обмеженими можливостями здоров’я з розумовою відсталістю та психічними захворюваннями.
Більшість опитаних батьків вважають, що освітня інклюзія з дітьми з особливими потребами цілком можлива і навіть необхідна, проте, серед вчителів такої ж думки дотримуються трохи більше 30%. Але лише невеликий відсоток вчителів висловив готовність працювати з такими школярами нарівні зі звичайними.
Аналіз результатів анкетування дозволив зробити висновок про те, що небажання вчителів, їх неготовність до навчання дітей з обмеженими можливостями здоров’я у загальноосвітній школі пов’язана не з негативним ставленням педагогів до таких дітей, а з відсутністю чітко розробленої системи навчання особливих дітей в загальноосвітній школі, відсутністю навчальних програм для інклюзивних класів і критеріїв оцінки таких учнів. Статистика показує необхідність додаткової перепідготовки викладацького складу в разі розширення сфери інклюзивної освіти дітей з особливими потребами. Всього 1/5 частина вчителів вважають, що їх рівень кваліфікації дозволить працювати з дітьми з особливими потребами.
В даний час існує багато перешкод на шляху включення дітей з особливими потребами в звичайну школу. Середня загальноосвітня школа комплектується дітьми за головною ознакою – за станом інтелектуального розвитку. Якщо дитина з обмеженими можливостями здоров’я по слуху, зору, опорно-руховому апарату, але з інтелектуальним показником норми, то було б чудово, якби вона навчалася в загальноосвітній школі. Але за умови, що для неї будуть створені всі умови: від необхідного підйомника, ліфта, туалету до морально-психологічного клімату. Завдання вчителя – допомогти дітям прийняти дитину з особливими потребами, створити таку атмосферу в класі, щоб цю дитину не сприймали як особу з обмеженими можливостями здоров’я.
Аналіз проблеми соціалізації дітей з особливими потребами показав, що цей процес, повністю залежить від дій універсальних соціально-психологічних і психологічних механізмів, від особливостей сприйняття суспільством таких дітей і характеру взаємодії їх з іншими членами суспільства.

Список використаних джерел та літератури
1. Ертанова О. Н. Интеграция и инклюзия в аспекте // Инклюзивное образование: методология, практика, технологии: материалы международной научно-практической конференции (20–22 июня 2011, Москва) / редкол.: С. В. Алехина и др. М.: МГППУ. 2011. С. 17.
2. Інвалідність та суспільство : навч. посіб. / Л. Байда, О. Красюкова-Енс, В. Азін та ін.; за заг. ред. Л. Байди, О. Красюкової-Енс. К.: Київський університет. 2011. 188 с.
3. Індекс інклюзії: загальноосвітній навчальний заклад: навч.-метод. посіб. / О. О. Патрикеєва, Н. З. Софій, І. В. Луценко, І. П. Василашко; під заг. ред. В. І. Шинкаренко. К.: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди». 2011. 96 с.
4. Інклюзія як нова філософія освіти // Радість дитинства – вільні рухи. 2009. № 4, С. 8.
5. Максименко Н. В Україні зростає кількість дітей з обмеженими можливостями здоров’я // УНІАН Здоров’я. 2011. № 46. С. 3. URL: htpp://ei.kharkov.ua
6. Міщик Л. Інклюзивна освіта як умова соціалізації дітей з обмеженими можливостями здоров’я у процесі навчання. – URL:
http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/Znpkhist/2012_5/12mliupn.pdf
7. Національна Асамблея Осіб з обмеженими можливостями здоров’я України. Програма: «Через освіту до соціальної інтеграції» URL: http://naiu.org.ua

Коментарі

  1. Дякую за цікаву статтю. В дослідженні відповіді батьків дітей з ООП мене вразили, лише половина батьків вважають можливим навчання їх дітей в загальноосвітній школі разом зі звичайними дітьми. Проте 90% батьків особливих діток вважають, що діти з обмеженими можливостями здоров’я отримують більші можливості для свого розвитку в звичайній школі.

    ВідповістиВидалити

Дописати коментар

Популярні дописи з цього блогу

Ірина Гнатюк МЕТОДИ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ

Ірина Гнатюк МЕТОДИ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ У статті розкрито основні методи навчання дітей з обмеженими можливостями. Тривалий час у вітчизняній системі освіти вихованців поділяли на « звичайних » дітей та « особливих » з обмеженими можливостями. Відтак діти з особливими освітніми потребами не мали можливості повною мірою інтегруватися в суспільство,причому не тому, що самі діти не були готові до соціуму, навпаки: саме соціум не був підготовлений до прийняття таких дітей. На жаль, і сьогодні суспільство подеколи сприймає людей з інвалідністю як щось надзвичайне і чужорідне. Такі стереотипи формувалися роками, і змінити їх швидко практично неможливо, але слід з чогось починати. Та в першу чергу починати з дітей як з найбільш відкритої та здатної до діалогу частини суспільства. Наразі сьогодення вимагає максимального доручення людей з обмеженими можливостями до життя громади, тому впровадження нової системи освіти для таких дітей – інклюзивної – є нагальною турботою сучасн

Олена Андрощук СПІЛЬНЕ ВИКЛАДАННЯ – ОПТИМАЛЬНИЙ СТИЛЬ ПОБУДОВИ ВЗАЄМОВІДНОСИН В ЗАКЛАДІ З ІНКЛЮЗИВНОЮ ФОРМОЮ НАВЧАННЯ

Олена Андрощук СПІЛЬНЕ ВИКЛАДАННЯ – ОПТИМАЛЬНИЙ СТИЛЬ ПОБУДОВИ ВЗАЄМОВІДНОСИН В ЗАКЛАДІ З ІНКЛЮЗИВНОЮ ФОРМОЮ НАВЧАННЯ Практика впровадження інклюзії в навчально-виховних закладах показала необхідність налагодження спільного викладання педагогічних працівників для позитивної динаміки розвитку дітей з особливими освітніми потребами. «Нова українська школа» характеризує спільне викладання як ретельно сплановану роботу з асистентом вчителя, яка забезпечить не лише кращу якість викладання а й сприятиме професійному розвитку педагога. Ключові поняття: інклюзія, спільне викладання, модель співпраці, діти з особливими освітніми потребами, моніторинг прогресу. «Ти можеш!» - повинен нагадувати вчитель. «Він може! – повинен нагадувати колектив. «Я можу!» - повинен повірити в себе учень» В. Шаталов Одним із пріоритетних завдань Нової української школи є формування інклюзивного освітнього середовища. На цьому наголосив заступник Міністра освіти і науки Павло Хобзей

Ірина Вербицька ІКТ ЯК ПЕДАГОГІЧНА ТЕХНОЛОГІЯ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ

Ірина Вербицька ІКТ ЯК ПЕДАГОГІЧНА ТЕХНОЛОГІЯ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ У статті проаналізовано можливості використання ІКТ та SMАRT-технологій в навчанні дітей з особливими освітніми потребами. Впровадження таких технологій дозволяє дітям з особливими освітніми потребами віртуально бути присутніми на занятті, приймати участь в обговоренні питань, а головне – соціально адаптуватись, відчувати впевненість у своїх можливостях. Ключові слова: інформаційно-комунікаційні технології, SMАRT-технології, SMАRT Bоаrds, SMАRT Nоtebооk, SMАRT-підходи, діти з особливими потребами, інклюзивне навчання. Постановка проблеми. Результативна робота закладу загальної середньої освіти залежить від вміння організувати особливе навчальне середовище, системного підходу вчителів до вирішення проблем, психологічного та корекційного супроводу, правильно підібраних технологій навчання. Ключове значення відводиться педагогу, який забезпечує та організовує оптимальні умови навчання, комфортну атмо