Тетяна Кузнецова
ІНКЛЮЗИВНА
ОСВІТА ЯК ОДНА ІЗ УМОВ СОЦІАЛІЗАЦІЇ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ
У статті проаналізовано основні
труднощі, пов’язані з включенням в українське суспільство дітей з особливими
потребами. Соціалізація таких дітей пов’язана з виконанням ряду
соціально-економічних умов, основним з яких є отримання якісної освіти. Ми
розглядаємо інклюзивну освіту як найбільш ефективну можливість соціалізації
дітей з особливими потребами. Було проведено емпіричне дослідження з метою
вивчення ставлення дорослих учасників освітнього середовища до спільного
навчання в загальноосвітніх школах здорових дітей і дітей з особливими
потребами. В якості респондентів виступили: педагоги загальноосвітньої школи,
батьки здорових дітей шкільного віку, батьки дітей з особливими потребами:
дітей з обмеженими можливостями здоров’я. Більшість опитаних батьків вважають,
що освітня інклюзія цілком можлива і навіть необхідна, проте, серед вчителів
такої ж думки дотримуються трохи більше 30%. Але лише невеликий відсоток
вчителів висловив готовність працювати з такими школярами нарівні зі
звичайними. Аналіз результатів анкетування дозволив зробити висновок про те, що
небажання вчителів, їх неготовність до навчання дітей з обмеженими можливостями
здоров’я в загальноосвітній школі пов’язана не з негативним ставленням
педагогів до таких дітей, а з відсутністю чітко розробленої системи навчання
особливих дітей в загальноосвітній школі, відсутністю навчальних програм для
інклюзивних класів і критеріїв оцінки таких учнів.
Ключові слова: діти з особливими потребами, соціалізація, педагоги, батьки, освіта,
інклюзія, ставлення до інклюзії.
Отримання
освіти дітьми з обмеженими можливостями є однією з основних і невід’ємних умов
їх успішної соціалізації, забезпечення їх повноцінної участі в житті
суспільства, ефективної самореалізації в різних видах професійної і соціальної
діяльності. У зв’язку з цим забезпечення реалізації права дітей з обмеженими
можливостями на освіту розглядається як одне із найважливіших завдань державної
політики не тільки в галузі освіти, але і в області демографічного і соціально-економічного
розвитку України.
Нормативно-правовою
базою забезпечення освіти дітей з особливими потребами в Україні є Конституція
України, закони України «Про освіту», «Про реабілітацію осіб з обмеженими
можливостями здоров’я», «Про основи соціальної захищеності осіб з обмеженими
можливостями здоров’я в Україні», Указ Президента України від 01.06.2005 р. №
900 «Про першочергові заходи щодо створення сприятливих умов з життєдіяльності
осіб з обмеженими фізичними можливостями».
Нова
методологія спеціальної освіти дітей з обмеженими можливостями обґрунтована у
Постанова Кабінету Міністрів України №617 від 22 серпня 2018 року про «Деякі
питання створення ресурсних центрів підтримки інклюзивної освіти та
інклюзивно-ресурсних центрів».
Постанова
Кабінету Міністрів України №88 від 21 лютого 2018 року «Про деякі питання
використання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання
державної підтримки особам з особливими освітніми потребами у 2018 році».
Наказ
МОН України від 21.07.2017 № 1081 «Про затвердження Типового навчального плану
для дітей з інтелектуальними порушеннями помірного та тяжкого ступеня
(початкова школа)».
Лист
МОН України від 12.07.2017 № 1/9-385 «Про навчальні плани та організацію
навчально-реабілітаційного процесу для учнів з особливими освітніми потребами
загальноосвітніх навчальних закладів у 2017/2018 навчальному році».
Постанова
Кабінету Міністрів України №545 від 12.07.2017 року «Про затвердження Положення
про інклюзивно-ресурсний центр».
Лист
МОН України від 03.07.2017 № 1/9-362 «Про Перелік навчальних програм,
підручників та навчально-методичних посібників, рекомендованих Міністерством
освіти і науки України для використання в загальноосвітніх навчальних закладах
для навчання дітей з особливими освітніми потребами (за нозологіями) у
2017/2018 навчальному році».
Лист
МОН України від 06.02.2017 № 1/9-63 «Щодо навчальної літератури для дітей з
особливими освітніми потребами».
Лист
МОН України від 10.01.2017 № 1/9-2 «Про сучасні підходи до навчально-виховного
процесу учнів з особливими освітніми потребами».
Постанова
Кабінету Міністрів України №526 від 23.08.2016 року «Про внесення зміни у
додаток 2 до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2002 р. №
1298».
Лист
МОН України від 12.07.2016 № 1/9-364 «Про організаційно-методичні засади
забезпечення навчально-виховного процесу для учнів з особливими освітніми
потребами загальноосвітніх навчальних закладів у 2016/2017 навчальному році».
Аналіз
наукової літератури дозволяє стверджувати, що проблема здобуття освіти дітей з
особливими потребами перебуває в центрі уваги багатьох вітчизняних та
зарубіжних учених: В. Андрущенка, О. Акімової, Е. Андрєєвої, В. Бондаря,
Т. Ілляшенко, А. Колупаєвої, Н. Сабат, М. Ярмаченка,
Є. Ярської-Смирновоїта зумовлює необхідність її подальшої розробки,
зокрема, щодо впровадження інклюзивної освіти [8; 11].
Вагомий
внесок у формування нової системи освіти зробили Р. Ануфрієва,
Л. Коваль, П. Таланчук, М. Синьов, О. Євдокимов,
Г. Шевцов; технологіям активного навчання студентів з особливими потребами
присвячені праці Г. Пономарьової; теоретичні і методологічні аспекти
технічної і гуманітарної освіти дітей та студентів з особливими потребами, а
також можливості навчально-методичного, інформаційного, медико-соціального
супроводу розробляють В. Авілов, К. Агавелян, Н. Вовк,
З. Кантор, Н. Козлов, І. Леонгард, І. Нікітіна,
М. Чайковський; вплив використання інформаційно-дистанційних технологій на
формування професійних навичок студентів з особливими потребами досліджують
Ю. Волчелюк, С. Дражниця.
У
дошкільному періоді життя дітей інклюзія як спосіб, як форма взаємодії
вважається більш плідною і дає найбільший ефект. Перш за все, у дітей
дошкільного віку немає упереджень проти однолітків з обмеженими можливостями. У
них легко виховується ставлення до психічних і фізичним недоліків, як до таких
же суб’єктивних особливостей іншої особи, як голос, колір волосся і очей.
Американські вчені вважають, що, вводячи інклюзію в дошкільному віці в освітнє
середовище, ми виховуємо покоління з гуманним ставленням до інших людей, в тому
числі до людей, які мають особливості в розвитку [5].
Крім
цього, компонентом успішної інклюзії та інтеграції дітей з особливими потребами
в середовище здорових однолітків вважається підготовка оточення до таких
процесів за допомогою навчальних програм підвищення кваліфікації для вузьких
фахівців і масових програм підвищення компетентності батьків. Особливої
підтримки потребують педагоги, які працюють в класах інклюзивної освіти.
Психолог допомагає подолати тривожність і страх, який пов’язаний з пошуком
правильних підходів у взаємодії зі школярами з особливими потребами в освіті і
вихованні [7].
Батьки
дітей з особливими освітніми потребами наполягають на включення їх дітей в
звичайне дитяче оточення. В першу чергу, це пов’язане з тим, що в системі
спеціального (корекційного) навчання з прекрасно відпрацьованою методикою
навчання дітей з особливими потребами слабо розвинена громадська адаптація цих
дітей в реальному світі – дитина знаходиться в ізоляції від суспільства.
Природно, діти з особливими потребами адаптуються до життя в загальноосвітніх
установах більш ефективно, ніж в спеціалізованих установах: відчутна різниця в набутті
громадського досвіду; у здорових дітей поліпшуються навчальні здібності,
розвивається самостійність, активність і толерантність. Однак до сих пір
відкритим є питання про формування процесу навчання і розвитку дітей з
особливими освітніми потребами в масових школах. Це пов’язано з нестачею
фахівців, непідготовленістю кадрів, відсутністю методичного інструментарію та
ін. [2].
Адміністрація
та педагоги загальноосвітніх установ, які прийняли ідею інклюзивної освіти,
гостро потребують допомоги з відпрацювання механізму взаємодії між учасниками
процесу освіти і формування педагогічного процесу, де основною фігурою
вважається дитина. Простір інклюзії передбачає доступність і відкритість як для
дітей, так і для дорослих. Чим більше партнерів у загальноосвітніх установах,
тим успішнішим буде школяр. Коло партнерів досить широке: громадські та
батьківські організації, центри педагогічної і психологічної реабілітації та
корекції, спеціальні (корекційні), загальноосвітні та дошкільні заклади,
професійні центри та вищі навчальні заклади підвищення кваліфікації, методичні
центри, управління освіти, департамент освіти [3].
Педагоги
не завжди готові працювати зі школярами, які мають обмежені можливості в
розвитку. Існують прогалини як в якості підготовки фахівців, так і неготовність
закладів приймати таких школярів.
Ідея
інклюзивного навчання пред’являє особливі вимоги до особистісної та професійної
підготовці фахівців, які мають базову корекційна освіту, і викладачів зі
спеціальним компонентом професійної кваліфікації і з базовим рівнем знань.
Базовий компонент – це професійна педагогічна підготовка (навички і вміння,
методичні, педагогічні, психологічні, предметні знання), а спеціальний
компонент - педагогічні та психологічні знання:
1.
Уміння реалізовувати різні способи педагогічної взаємодії між суб’єктами
освітнього середовища (з керівництвом, фахівцями, колегами-вчителями, батьками,
з учнями в групах та індивідуально).
2.
Знання методів дидактичного і психологічного проектування процесу навчання.
3.
Знання психологічних особливостей та закономірностей особистісного і вікового
розвитку дітей в умовах інклюзивного освітнього середовища.
4.
Розуміння і уявлення того, що таке інклюзивне навчання, в чому його відмінність
від традиційної форми навчання [1].
У
нашому суспільстві сьогодні спостерігається стабільне скорочення чисельності
населення працездатного віку і збереження тенденції до погіршення його якісного
складу. Обидві зазначені негативні тенденції відбуваються на тлі зростання
рівня інвалідизації молоді та дітей, що стає значущим обмеженням економічного
розвитку держави. Соціалізація дітей з особливими освітніми потребами дозволить
їм включатися і активно брати участь в житті суспільства – це значить, що вони
зможуть брати участь в житті суспільства, в розвитку економіки країни і її
стабільному функціонуванні [2].
У
процесі соціалізації людина або дитина стає особистістю, здобуваючи знання,
навички та вміння, самі необхідні для життя в суспільстві. Соціалізація
передбачає також засвоєння норм і цінностей відповідного суспільства, які
виступають важливими соціальними регуляторами поведінки [10].
Основною
проблемою дітей з особливими потребами є порушення їх зв’язку зі світом,
обмежена мобільність, убогість контактів з дорослими і з однолітками,
недоступність ряду культурних цінностей і обмеження спілкування з природою, а в
ряді випадків і елементарної освіти. Ця проблема стала підсумком сформованої
суспільної свідомості і соціальної політики, які санкціонували розвиток
громадського транспорту, архітектурного середовища і соціальних служб,
недоступних для осіб з обмеженими можливостями. Дитина, що має інвалідність,
навіть будучи талановитою, як і її однолітки, у яких немає проблем зі
здоров’ям, не має можливості виявити і розвинути свої таланти, приносити
користь суспільству з їх допомогою, у цьому їй заважає відчутна нерівність
можливостей [4; 8–9].
Дитина
не є якимось пасивним об’єктом соціальної допомоги, вона – людина, яка
розвивається, має право задовольняти свої різнобічні соціальні потреби в
спілкуванні, пізнанні або творчості. Держава повинна не тільки надати дитині з
особливими потребами певні привілеї і пільги, вона покликана йти назустріч її
соціальним потребам і створювати систему соціальних служб, які дозволять
нівелювати ті обмеження, які перешкоджають процесу її індивідуального розвитку
і соціалізації.
Сьогодні
інтернати та спеціальні школи визнані скоріше сегрегаційними, а це має характер
дискримінаційний і висловлює «навішування соціальних ярликів». І тому активно
розвивається система освіти для дітей з особливими потребами за типом
інтеграції. Ефективність соціальної інтеграції осіб, які мають обмежені
можливості, залежить від двох значущих соціально-психологічних факторів [9]:
-
достовірності і повноти інформованості з проблем і правової грамотності щодо дітей
з особливими потребами і вчителів різних типів освітніх закладів;
-
виховання, психологічної толерантності до осіб з обмеженими можливостями
здоров’я в загальноосвітніх школах і розвиток вміння і бажання надавати дітям з
особливими потребами допомогу для їх ефективної самореалізації.
Враховувати
зазначені фактори необхідно для соціальної інтеграції та формування комплексної
системи медико-соціальної та психолого-педагогічної peaбілітації таких дітей.
Один з напрямків вирішення зазначеної проблеми соціалізації дітей з особливими
потребами – це визначення психолого-педагогічних і соціально-психологічних
факторів і несприятливих особистісних і індивідуальних особливостей, які
ускладнюють розвиток і самореалізацію цих дітей.
Визначення
структури системи спеціальної освіти, визначаючи засіб, організаційні форми і
психолого-педагогічні умови їх реалізації в нинішніх морально-психологічних і
соціально-економічних умовах суспільства – це надання допомоги дітям, які мають
обмежені можливості, в процесі включення або входу в соціальні громадські
відносини.
Соціально-педагогічне
значення формування і розвитку соціального потенціалу дітей з особливими
потребами укладено в цілеспрямованій і повноцінній психолого-педагогічній
підтримці дітей, розкритті їх особистісного потенціалу в різних формах
діяльності. Соціалізація дітей з особливими потребами може бути досягнута за
допомогою проведення індивідуальної програми соціально-педагогічної
реабілітації та підготовки оточуючих (дорослих і дітей) до сприйняття і
прийняття дітей з особливостями у розвитку (організація школи помічника
соціального педагога, руху дитячого милосердя та ін.).
Соціально-педагогічна
діяльність з розвитку соціального потенціалу дітей з особливими потребами,
спрямована на їх успішну соціалізацію, включає наступні напрямки [1]:
-
розвитку фізичних і духовних здібностей дітей;
-
підтримки, підвищення і постійного відновлення моральних і фізичних сил, а
також душевної рівноваги;
-
полегшення житлових і побутових умов, організація і проведення вільного часу,
повноцінна участь в культурному і громадському житті;
-
сприяння при отриманні відповідної освіти, в тому числі і підготовку до неї;
-
забезпечення умов для того, щоб діти з обмеженими можливостями, могли брати
участь в житті суспільства;
-
встановлення більш комфортного і реального контакту із зовнішнім світом.
Особливо
важлива соціальна проблема дітей з особливими потребами, як вважають фахівці
[9; 11], полягає у відсутності спеціальних нормативних актів і законів, які
встановлюють відповідальність органів державного управління і влади, посадових
осіб, організацій та установ за реалізацію прав таких дітей на соціальну
реабілітацію, охорону здоров’я і незалежне існування.
Вирішувати
соціальні проблеми дітей з особливими потребами, пов’язані з включенням їх в
суспільство, необхідно комплексно, за участі органів управління соціального
захисту населення, охорони здоров’я, освіти, економіки, культури, транспорту,
будівництва і архітектури, і в той же час потрібно розробляти єдину, цілісну
систему соціальної реабілітації.
При
комплексній взаємодії громадських і державних структур може бути досягнутий
достатній рівень адаптації дітей з особливими потребами, який забезпечить їм
можливість самообслуговування, самоорганізації; можливість працювати, вносячи
посильний вклад в розвиток культури та економіки держави, щоб відчувати себе
повноправними членами суспільства.
Все
вищезазначене послужило підставою для проведення емпіричного дослідження з
метою вивчення ставлення дорослих учасників освітнього середовища до спільного
навчання в загальноосвітніх школах здорових дітей і дітей з особливими
потребами. Були визначені три групи респондентів: педагоги загальноосвітньої
школи, батьки здорових дітей шкільного віку, батьки дітей з особливими
потребами: дітей з обмеженими можливостями здоров’я.
Анкетування
вчителів та батьків проводилося в період з лютого по березень 2018 року в
загальноосвітній школі № 8 міста Коростеня, на базі якої впроваджений
інклюзивний метод. Відповіді респондентів представлені в таблиці.
Таблиця
Відношення
до спільного навчання в загальноосвітній школі здорових дітей і дітей з
особливими потребами
Питання
|
Педагоги
|
Батьки
здорових дітей
|
Батьки дітей
з обмеженими можливостями здоров’я
|
||||||
Так,%
|
Ні, %
|
Інше
|
Так, %
|
Ні, %
|
Інше
|
Так, %
|
Ні, %
|
Інше
|
|
Чи
можливо навчання дітей з обмеженими можливостями здоров’я в звичайній школі?
|
89.4
|
10.6
|
0
|
86.3
|
13.7
|
0
|
50
|
45.2
|
46.8
|
Чи
можуть в одному класі навчатися діти з обмеженими можливостями здоров’я та
звичайні діти?
|
100
|
0
|
0
|
72.8
|
22.7
|
4.5
|
61.9
|
30.9
|
7.2
|
Чи
отримують діти з обмеженими можливостями здоров’я більші можливості для свого
розвитку в звичайній школі?
|
84.3
|
15.7
|
40.7
|
18.1
|
81.9
|
0
|
95.2
|
4.8
|
0
|
Чи
може негативно вплинути на якість навчання спільне навчання дітей?
|
21
|
73.6
|
5.4
|
13.6
|
86.4
|
0
|
14.3
|
76.2
|
9.5
|
Чи
підвищиться в результаті спільного навчання якість освіти?
|
47.3
|
36.9
|
15.8
|
72.7
|
27.3
|
0
|
76.2
|
19
|
4.8
|
Чи
навчаються взаємодопомоги і терпінню діти, навчаючись разом з дітьми з
обмеженими можливостями здоров’я?
|
52.6
|
41.2
|
6.2%
|
86.4
|
13.6
|
0
|
90.5
|
9.5
|
0
|
Навчаючись
спільно, діти не зможуть знайти спільну мову і будуть конфліктувати?
|
31.5
|
68.5
|
0
|
27.8
|
68.2
|
4
|
38.1
|
61.9
|
0
|
Спільне
навчання посилить фізичні, психологічні та психічні проблеми дітей з
обмеженими можливостями здоров’я?
|
73.7
|
26.3
|
0
|
59.1
|
40.9
|
0
|
26.2
|
71.4
|
2.4
|
Діти
з обмеженими можливостями здоров’я не зможуть впоратися з програмою звичайної
школи?
|
36.9
|
52.7
|
10.4
|
77.2
|
18.2
|
4.6
|
42.9
|
47.6
|
9.5
|
В
результаті спільного навчання, стане зрозуміло, що діти з обмеженими
можливостями здоров’я потребують допомоги та уваги?
|
89.6
|
5.2
|
5.2
|
31.9
|
68.1
|
0
|
54.8
|
42.8
|
2.4
|
В
індивідуальній бесіді 4,5% із загального числа опитаних батьків здорових дітей
і 4,8% батьків дітей з обмеженими можливостями здоров’я висловили думки, серед
яких найбільш часто зустрічається вислів про те, що спільне навчання з дітьми з
обмеженими можливостями здоров’я (соматичні розлади) можливо, але не з дітьми
із захворюваннями центральної нервової системи або психічними розладами.
Подібна
установка, що розділяє дітей з обмеженими можливостями здоров’я на «хороших» і
«поганих», характерна для сучасного суспільства. Численні дослідження
психологів підтверджують, що найбільш прийнятними партнерами по спілкуванню і
взаємодії здорові діти і їх батьки вважають дітей з обмеженими можливостями
здоров’я з порушеннями опорно-рухового апарату і з соматичними захворюваннями.
Найменшою мірою здорові члени суспільства готові будувати міжособистісні
відносини з дітьми з обмеженими можливостями здоров’я з розумовою відсталістю
та психічними захворюваннями.
Більшість
опитаних батьків вважають, що освітня інклюзія з дітьми з особливими потребами
цілком можлива і навіть необхідна, проте, серед вчителів такої ж думки
дотримуються трохи більше 30%. Але лише невеликий відсоток вчителів висловив
готовність працювати з такими школярами нарівні зі звичайними.
Аналіз
результатів анкетування дозволив зробити висновок про те, що небажання
вчителів, їх неготовність до навчання дітей з обмеженими можливостями здоров’я
у загальноосвітній школі пов’язана не з негативним ставленням педагогів до
таких дітей, а з відсутністю чітко розробленої системи навчання особливих дітей
в загальноосвітній школі, відсутністю навчальних програм для інклюзивних класів
і критеріїв оцінки таких учнів. Статистика показує необхідність додаткової
перепідготовки викладацького складу в разі розширення сфери інклюзивної освіти
дітей з особливими потребами. Всього 1/5 частина вчителів вважають, що їх
рівень кваліфікації дозволить працювати з дітьми з особливими потребами.
В
даний час існує багато перешкод на шляху включення дітей з особливими потребами
в звичайну школу. Середня загальноосвітня школа комплектується дітьми за
головною ознакою – за станом інтелектуального розвитку. Якщо дитина з
обмеженими можливостями здоров’я по слуху, зору, опорно-руховому апарату, але з
інтелектуальним показником норми, то було б чудово, якби вона навчалася в
загальноосвітній школі. Але за умови, що для неї будуть створені всі умови: від
необхідного підйомника, ліфта, туалету до морально-психологічного клімату.
Завдання вчителя – допомогти дітям прийняти дитину з особливими потребами,
створити таку атмосферу в класі, щоб цю дитину не сприймали як особу з
обмеженими можливостями здоров’я.
Аналіз
проблеми соціалізації дітей з особливими потребами показав, що цей процес,
повністю залежить від дій універсальних соціально-психологічних і психологічних
механізмів, від особливостей сприйняття суспільством таких дітей і характеру
взаємодії їх з іншими членами суспільства.
Список використаних джерел та
літератури
1. Ертанова О. Н. Интеграция и
инклюзия в аспекте // Инклюзивное образование: методология, практика,
технологии: материалы международной научно-практической конференции (20–22 июня
2011, Москва) / редкол.: С. В. Алехина и др. М.: МГППУ. 2011. С. 17.
2. Інвалідність та суспільство :
навч. посіб. / Л. Байда, О. Красюкова-Енс, В. Азін та ін.; за заг. ред. Л.
Байди, О. Красюкової-Енс. К.: Київський університет. 2011. 188 с.
3. Індекс інклюзії:
загальноосвітній навчальний заклад: навч.-метод. посіб. / О. О. Патрикеєва, Н.
З. Софій, І. В. Луценко, І. П. Василашко; під заг. ред. В. І. Шинкаренко. К.:
ТОВ «Видавничий дім «Плеяди». 2011. 96 с.
4. Інклюзія як нова філософія
освіти // Радість дитинства – вільні рухи. 2009. № 4, С. 8.
5. Максименко Н. В Україні
зростає кількість дітей з обмеженими можливостями здоров’я // УНІАН Здоров’я.
2011. № 46. С. 3. URL: htpp://ei.kharkov.ua
6. Міщик Л. Інклюзивна освіта як
умова соціалізації дітей з обмеженими можливостями здоров’я у процесі навчання.
– URL:
http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/Znpkhist/2012_5/12mliupn.pdf
7. Національна Асамблея Осіб з
обмеженими можливостями здоров’я України. Програма: «Через освіту до соціальної
інтеграції» URL: http://naiu.org.ua
Дякую за цікаву статтю. В дослідженні відповіді батьків дітей з ООП мене вразили, лише половина батьків вважають можливим навчання їх дітей в загальноосвітній школі разом зі звичайними дітьми. Проте 90% батьків особливих діток вважають, що діти з обмеженими можливостями здоров’я отримують більші можливості для свого розвитку в звичайній школі.
ВідповістиВидалити