Перейти до основного вмісту

ВСТУПНЕ СЛОВО



За даними Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ), лише 20% народжених дітей умовно вважається здоровими, інші – або страждають порушеннями психофізичного розвитку, або знаходяться в стані між здоров’ям і хворобою.
(за ВООЗ)

Сучасна освіта крокує шляхом реформ. Ще один крок – інклюзивне навчання.
На сучасному етапі розвитку освіти в Україні законодавчо визнаються права такої дитини – дитини з особливими потребами, – її інтересів, потреб, надання допомоги у процесі соціалізації та вибору професійної діяльності тощо. Згідно Концепції інклюзивної освіти основними шляхами розвитку цього процесу в Україні є: «удосконалення нормативно-правової бази; створення умов для безперешкодного доступу до навчальних закладів, починаючи з дошкільних; збереження єдиного освітнього простору; приведення системи освітньої роботи у відповідність до потреб дитини, сім’ї; відповідна підготовка педагогічних кадрів до роботи з дітьми з особливими освітніми потребами».
Просування інклюзивної моделі освіти у нашому суспільстві сьогодні залежить не лише від декларування прав, фінансової спроможності держави в її реалізації, а й від поінформованості суспільства про існуючі проблеми в освіті для дітей та молоді з особливими освітніми потребами, знайомство з інклюзивною освітою як основною цінністю демократичного суспільства. Тому, важливої уваги набуває інклюзивне навчання, що передбачає спільне перебування дітей та молоді із порушеннями психофізичного розвитку з їх здоровими однолітками. При інклюзивному навчанні важливо звернути увагу на характерні особливості інклюзії, а саме:
по-перше – це процес;
по-друге – це визначення перешкод та їх подолання;
по-третєвона передбачає «присутність, участь та досягнення»;
по-четверте – передбачає певний наголос на ті групи дітей/учнів/студентів, які підлягають «ризику» виключення або обмеження в навчанні (це визначає моральну відповідальність перед такими «групами ризику» та гарантування їм можливості участі в освітньому процесі).
За усім цим стоять проблеми: адаптування навчальних програм та планів, методів та форм навчання, ефективного використання існуючих ресурсів, партнерства з громадою до індивідуальних освітніх потреб і різних стилів навчання дітей та молоді з особливими освітніми потребами; забезпечення спектру необхідних послуг відповідно до різних освітніх потреб цієї категорії; впровадження новітніх форм освіти, які б надавали можливість особливим дітям навчатися із здоровими дітьми; раціонального використання інноваційного досвіду вчителів спеціалізованих шкіл; творення спеціальних навчальних посібників, приладдя, використання технічних засобів навчання тощо; відсутності методично-освітніх програм та недостатнє забезпечення закладів освіти кваліфікованими спеціалістами; зламу стереотипів та оволодіння новими формами роботи всіма учасниками педагогічного процесу.
Вирішення цих нагальних проблем, беззаперечно, вимагає лише часу. Тому, без сумніву, конференція «Психологічний супровід учасників освітнього процесу в інклюзивній освіті» є одним із науково-практичних механізмів їх розв’язання.


Ірина Іванівна Бойко,
кандидат психологічних наук, доцент,
завідувачка кафедри психології комунального закладу
«Житомирський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти»
Житомирської обласної ради


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Ірина Гнатюк МЕТОДИ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ

Ірина Гнатюк МЕТОДИ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ У статті розкрито основні методи навчання дітей з обмеженими можливостями. Тривалий час у вітчизняній системі освіти вихованців поділяли на « звичайних » дітей та « особливих » з обмеженими можливостями. Відтак діти з особливими освітніми потребами не мали можливості повною мірою інтегруватися в суспільство,причому не тому, що самі діти не були готові до соціуму, навпаки: саме соціум не був підготовлений до прийняття таких дітей. На жаль, і сьогодні суспільство подеколи сприймає людей з інвалідністю як щось надзвичайне і чужорідне. Такі стереотипи формувалися роками, і змінити їх швидко практично неможливо, але слід з чогось починати. Та в першу чергу починати з дітей як з найбільш відкритої та здатної до діалогу частини суспільства. Наразі сьогодення вимагає максимального доручення людей з обмеженими можливостями до життя громади, тому впровадження нової системи освіти для таких дітей – інклюзивної – є нагальною турботою сучасн

Олена Андрощук СПІЛЬНЕ ВИКЛАДАННЯ – ОПТИМАЛЬНИЙ СТИЛЬ ПОБУДОВИ ВЗАЄМОВІДНОСИН В ЗАКЛАДІ З ІНКЛЮЗИВНОЮ ФОРМОЮ НАВЧАННЯ

Олена Андрощук СПІЛЬНЕ ВИКЛАДАННЯ – ОПТИМАЛЬНИЙ СТИЛЬ ПОБУДОВИ ВЗАЄМОВІДНОСИН В ЗАКЛАДІ З ІНКЛЮЗИВНОЮ ФОРМОЮ НАВЧАННЯ Практика впровадження інклюзії в навчально-виховних закладах показала необхідність налагодження спільного викладання педагогічних працівників для позитивної динаміки розвитку дітей з особливими освітніми потребами. «Нова українська школа» характеризує спільне викладання як ретельно сплановану роботу з асистентом вчителя, яка забезпечить не лише кращу якість викладання а й сприятиме професійному розвитку педагога. Ключові поняття: інклюзія, спільне викладання, модель співпраці, діти з особливими освітніми потребами, моніторинг прогресу. «Ти можеш!» - повинен нагадувати вчитель. «Він може! – повинен нагадувати колектив. «Я можу!» - повинен повірити в себе учень» В. Шаталов Одним із пріоритетних завдань Нової української школи є формування інклюзивного освітнього середовища. На цьому наголосив заступник Міністра освіти і науки Павло Хобзей

Тамара Шибистюк ФОРМУВАННЯ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ГОТОВНОСТІ ПЕДАГОГІВ ДО ВЗАЄМОДІЇ ІЗ ДИТИНОЮ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ В УМОВАХ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ

Тамара Шибистюк ФОРМУВАННЯ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ГОТОВНОСТІ ПЕДАГОГІВ ДО ВЗАЄМОДІЇ ІЗ ДИТИНОЮ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ В УМОВАХ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ У статті висвітлено особливості психологічної готовності педагогів до роботи з дітьми із особливими освітніми потребами. Розглядається різнобічність підходів у дослідженні готовності до педагогічної діяльності та виділяються критерії готовності педагогів до роботи з дітьми із особливими освітніми потребами. Ключові слова: інклюзія, інклюзивне навчання, інтеграція, корекційно-превентивне навчання, готовність, підготовка, діти з особливими освітніми потребами. Постановка проблеми . Впровадження інклюзивної освіти є важливим фактором розвитку суспільства, який передбачає навчання усіх без винятку дітей в загальноосвітніх навчальних закладах, а також створення умов пристосування освітнього процесу до особливих потреб дитини. Для того, щоб інклюзивні ідеї могли стати цілковитою реальністю недостатньо лише нормативних чи зако