Перейти до основного вмісту

ВСТУПНЕ СЛОВО



За даними Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ), лише 20% народжених дітей умовно вважається здоровими, інші – або страждають порушеннями психофізичного розвитку, або знаходяться в стані між здоров’ям і хворобою.
(за ВООЗ)

Сучасна освіта крокує шляхом реформ. Ще один крок – інклюзивне навчання.
На сучасному етапі розвитку освіти в Україні законодавчо визнаються права такої дитини – дитини з особливими потребами, – її інтересів, потреб, надання допомоги у процесі соціалізації та вибору професійної діяльності тощо. Згідно Концепції інклюзивної освіти основними шляхами розвитку цього процесу в Україні є: «удосконалення нормативно-правової бази; створення умов для безперешкодного доступу до навчальних закладів, починаючи з дошкільних; збереження єдиного освітнього простору; приведення системи освітньої роботи у відповідність до потреб дитини, сім’ї; відповідна підготовка педагогічних кадрів до роботи з дітьми з особливими освітніми потребами».
Просування інклюзивної моделі освіти у нашому суспільстві сьогодні залежить не лише від декларування прав, фінансової спроможності держави в її реалізації, а й від поінформованості суспільства про існуючі проблеми в освіті для дітей та молоді з особливими освітніми потребами, знайомство з інклюзивною освітою як основною цінністю демократичного суспільства. Тому, важливої уваги набуває інклюзивне навчання, що передбачає спільне перебування дітей та молоді із порушеннями психофізичного розвитку з їх здоровими однолітками. При інклюзивному навчанні важливо звернути увагу на характерні особливості інклюзії, а саме:
по-перше – це процес;
по-друге – це визначення перешкод та їх подолання;
по-третєвона передбачає «присутність, участь та досягнення»;
по-четверте – передбачає певний наголос на ті групи дітей/учнів/студентів, які підлягають «ризику» виключення або обмеження в навчанні (це визначає моральну відповідальність перед такими «групами ризику» та гарантування їм можливості участі в освітньому процесі).
За усім цим стоять проблеми: адаптування навчальних програм та планів, методів та форм навчання, ефективного використання існуючих ресурсів, партнерства з громадою до індивідуальних освітніх потреб і різних стилів навчання дітей та молоді з особливими освітніми потребами; забезпечення спектру необхідних послуг відповідно до різних освітніх потреб цієї категорії; впровадження новітніх форм освіти, які б надавали можливість особливим дітям навчатися із здоровими дітьми; раціонального використання інноваційного досвіду вчителів спеціалізованих шкіл; творення спеціальних навчальних посібників, приладдя, використання технічних засобів навчання тощо; відсутності методично-освітніх програм та недостатнє забезпечення закладів освіти кваліфікованими спеціалістами; зламу стереотипів та оволодіння новими формами роботи всіма учасниками педагогічного процесу.
Вирішення цих нагальних проблем, беззаперечно, вимагає лише часу. Тому, без сумніву, конференція «Психологічний супровід учасників освітнього процесу в інклюзивній освіті» є одним із науково-практичних механізмів їх розв’язання.


Ірина Іванівна Бойко,
кандидат психологічних наук, доцент,
завідувачка кафедри психології комунального закладу
«Житомирський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти»
Житомирської обласної ради


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Ірина Гнатюк МЕТОДИ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ

Ірина Гнатюк МЕТОДИ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ У статті розкрито основні методи навчання дітей з обмеженими можливостями. Тривалий час у вітчизняній системі освіти вихованців поділяли на « звичайних » дітей та « особливих » з обмеженими можливостями. Відтак діти з особливими освітніми потребами не мали можливості повною мірою інтегруватися в суспільство,причому не тому, що самі діти не були готові до соціуму, навпаки: саме соціум не був підготовлений до прийняття таких дітей. На жаль, і сьогодні суспільство подеколи сприймає людей з інвалідністю як щось надзвичайне і чужорідне. Такі стереотипи формувалися роками, і змінити їх швидко практично неможливо, але слід з чогось починати. Та в першу чергу починати з дітей як з найбільш відкритої та здатної до діалогу частини суспільства. Наразі сьогодення вимагає максимального доручення людей з обмеженими можливостями до життя громади, тому впровадження нової системи освіти для таких дітей – інклюзивної – є нагальною турботою сучасн

Олена Андрощук СПІЛЬНЕ ВИКЛАДАННЯ – ОПТИМАЛЬНИЙ СТИЛЬ ПОБУДОВИ ВЗАЄМОВІДНОСИН В ЗАКЛАДІ З ІНКЛЮЗИВНОЮ ФОРМОЮ НАВЧАННЯ

Олена Андрощук СПІЛЬНЕ ВИКЛАДАННЯ – ОПТИМАЛЬНИЙ СТИЛЬ ПОБУДОВИ ВЗАЄМОВІДНОСИН В ЗАКЛАДІ З ІНКЛЮЗИВНОЮ ФОРМОЮ НАВЧАННЯ Практика впровадження інклюзії в навчально-виховних закладах показала необхідність налагодження спільного викладання педагогічних працівників для позитивної динаміки розвитку дітей з особливими освітніми потребами. «Нова українська школа» характеризує спільне викладання як ретельно сплановану роботу з асистентом вчителя, яка забезпечить не лише кращу якість викладання а й сприятиме професійному розвитку педагога. Ключові поняття: інклюзія, спільне викладання, модель співпраці, діти з особливими освітніми потребами, моніторинг прогресу. «Ти можеш!» - повинен нагадувати вчитель. «Він може! – повинен нагадувати колектив. «Я можу!» - повинен повірити в себе учень» В. Шаталов Одним із пріоритетних завдань Нової української школи є формування інклюзивного освітнього середовища. На цьому наголосив заступник Міністра освіти і науки Павло Хобзей

Ірина Вербицька ІКТ ЯК ПЕДАГОГІЧНА ТЕХНОЛОГІЯ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ

Ірина Вербицька ІКТ ЯК ПЕДАГОГІЧНА ТЕХНОЛОГІЯ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ У статті проаналізовано можливості використання ІКТ та SMАRT-технологій в навчанні дітей з особливими освітніми потребами. Впровадження таких технологій дозволяє дітям з особливими освітніми потребами віртуально бути присутніми на занятті, приймати участь в обговоренні питань, а головне – соціально адаптуватись, відчувати впевненість у своїх можливостях. Ключові слова: інформаційно-комунікаційні технології, SMАRT-технології, SMАRT Bоаrds, SMАRT Nоtebооk, SMАRT-підходи, діти з особливими потребами, інклюзивне навчання. Постановка проблеми. Результативна робота закладу загальної середньої освіти залежить від вміння організувати особливе навчальне середовище, системного підходу вчителів до вирішення проблем, психологічного та корекційного супроводу, правильно підібраних технологій навчання. Ключове значення відводиться педагогу, який забезпечує та організовує оптимальні умови навчання, комфортну атмо