За даними Всесвітньої
організації охорони здоров’я (ВООЗ), лише 20% народжених дітей умовно
вважається здоровими, інші – або страждають порушеннями психофізичного
розвитку, або знаходяться в стані між здоров’ям і хворобою.
(за ВООЗ)
Сучасна
освіта крокує шляхом реформ. Ще один крок – інклюзивне навчання.
На
сучасному етапі розвитку освіти в Україні законодавчо визнаються права такої
дитини – дитини з особливими потребами, – її інтересів, потреб, надання
допомоги у процесі соціалізації та вибору професійної діяльності тощо. Згідно Концепції
інклюзивної освіти основними шляхами розвитку цього процесу в Україні є:
«удосконалення нормативно-правової бази; створення умов для безперешкодного
доступу до навчальних закладів, починаючи з дошкільних; збереження єдиного
освітнього простору; приведення системи освітньої роботи у відповідність до
потреб дитини, сім’ї; відповідна підготовка педагогічних кадрів до роботи з
дітьми з особливими освітніми потребами».
Просування інклюзивної моделі
освіти у нашому суспільстві сьогодні залежить не лише від декларування прав, фінансової
спроможності держави в її реалізації, а й від поінформованості суспільства про
існуючі проблеми в освіті для дітей та молоді з особливими освітніми потребами,
знайомство з інклюзивною освітою як основною цінністю демократичного
суспільства. Тому, важливої уваги набуває інклюзивне навчання, що передбачає
спільне перебування дітей та молоді із порушеннями психофізичного розвитку з їх
здоровими однолітками. При інклюзивному навчанні важливо звернути увагу на
характерні особливості інклюзії, а саме:
по-перше – це процес;
по-друге – це визначення перешкод та їх подолання;
по-третє – вона передбачає «присутність,
участь та досягнення»;
по-четверте – передбачає певний
наголос на ті групи дітей/учнів/студентів, які підлягають «ризику» виключення
або обмеження в навчанні (це визначає моральну відповідальність перед такими
«групами ризику» та гарантування їм можливості участі в освітньому процесі).
За
усім цим стоять проблеми: адаптування навчальних програм та планів,
методів та форм навчання, ефективного використання існуючих ресурсів,
партнерства з громадою до індивідуальних освітніх потреб і різних стилів
навчання дітей та молоді з особливими освітніми потребами; забезпечення спектру
необхідних послуг відповідно до різних освітніх потреб цієї категорії;
впровадження новітніх форм освіти, які б надавали можливість особливим дітям навчатися
із здоровими дітьми; раціонального використання інноваційного досвіду вчителів
спеціалізованих шкіл; творення спеціальних навчальних посібників, приладдя,
використання технічних засобів навчання тощо; відсутності методично-освітніх
програм та недостатнє забезпечення закладів освіти кваліфікованими
спеціалістами; зламу стереотипів та оволодіння новими формами роботи всіма
учасниками педагогічного процесу.
Вирішення цих нагальних проблем, беззаперечно,
вимагає лише часу. Тому, без сумніву, конференція «Психологічний супровід учасників освітнього процесу в
інклюзивній освіті» є одним із науково-практичних механізмів їх розв’язання.
Ірина Іванівна Бойко,
кандидат психологічних наук, доцент,
завідувачка
кафедри психології комунального закладу
«Житомирський
обласний інститут післядипломної педагогічної освіти»
Житомирської
обласної ради
Коментарі
Дописати коментар