Перейти до основного вмісту

Ірина Вербицька ІКТ ЯК ПЕДАГОГІЧНА ТЕХНОЛОГІЯ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ



Ірина Вербицька

ІКТ ЯК ПЕДАГОГІЧНА ТЕХНОЛОГІЯ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ

У статті проаналізовано можливості використання ІКТ та SMАRT-технологій в навчанні дітей з особливими освітніми потребами. Впровадження таких технологій дозволяє дітям з особливими освітніми потребами віртуально бути присутніми на занятті, приймати участь в обговоренні питань, а головне – соціально адаптуватись, відчувати впевненість у своїх можливостях.
Ключові слова: інформаційно-комунікаційні технології, SMАRT-технології, SMАRT Bоаrds, SMАRT Nоtebооk, SMАRT-підходи, діти з особливими потребами, інклюзивне навчання.

Постановка проблеми. Результативна робота закладу загальної середньої освіти залежить від вміння організувати особливе навчальне середовище, системного підходу вчителів до вирішення проблем, психологічного та корекційного супроводу, правильно підібраних технологій навчання. Ключове значення відводиться педагогу, який забезпечує та організовує оптимальні умови навчання, комфортну атмосферу в дитячому колективі, метод навчальної діяльності, який би заохочував «особливу» дитину, стимулював до вивчення нового матеріалу, активізував застосування знань, вміння пов’язувати ці знання з своїм життям. Саме тому, на перше місце виходить готовність закладу освіти та самого педагога до впровадження та використання різноманітних педагогічних технологій інклюзивного навчання.
Інформатизація майже у всіх сферах діяльності людини є глобальною тенденцією світового розвитку.
Значна роль в інформатизації суспільства належить інформатизації освіти. Інформатизація освіти це науково-практична діяльність, яка спрямована на застосування комп'ютерних технологій для збору, зберігання, обробки і поширення інформації, що забезпечує систематизацію наявних і формування нових знань в сфері освіти для досягнення психолого-педагогічних цілей навчання і виховання.
Застосування інформаційно-комунікаційних технологій може бути вагомим чинником змін на краще у навчанні дітей з особливими освітніми потребами, адже вони відкривають широкі можливості для покращення якості освіти, її доступності. Як вказано в одному із документів ЮНЕСКО, сучасний рівень розвитку ІКТ значно розширює можливості для вчителів та учнів, спрощуючи доступ до освітніх та професійних даних і відомостей; покращує функціональні можливості та ефективність управління засобами навчання; сприяє інтеграції національних інформаційних освітніх систем у світову мережу; сприяє доступу до міжнародних інформаційних ресурсів в галузі освіти, науки і культури [5].
Зі зростанням уваги до інклюзивної освіти, зростає актуальність впровадження інформаційних технологій в освіті, як допоміжного засобу у навчанні дітей з особливими освітніми потребами.
Аналіз попередніх досліджень. Проблема навчання дітей з обмеженими можливостями є актуальною в наш час та активно вивчається. Сучасні вітчизняні та зарубіжні науковці розглядають особливості використання новітніх інформаційних технологій в освітньому процесі.
Питання впровадження й застосування ІКТ в освіті відображені в працях В. Бикова, Р. Гуревича, А. Гуржія, Г.Єльнікової, М. Жаладака, В. Лапінського, О. Ляшенко, О. Овчарук, О. Спіріна, П. Дмитрук, О. Ісакова, М. Кадемія, М. Коптюг, Б. Косовська, В. Левчук, С. Томчук та інші; проблему освіти дітей з особливими потребами досліджують Н. Валентик, О. Волошина, Є. Галішнікова, О. Коломінова, З. Ленів, А. Маслюк, В. Роман, Н. Хамська, Я. Якінін, С. Якубов.
Виклад основного матеріалу. В нашій країні зараз проводиться послідовна політика переходу до інклюзивної моделі навчання шляхом створення умов для інтеграції людей з особливими освітніми потребами в освітній простір.
Інклюзивна освіта – це система освітніх послуг, що ґрунтується на принципі забезпечення основного права дітей на освіту та права здобувати її за місцем проживання, що передбачає навчання дитини з особливими освітніми потребами в умовах загальноосвітнього закладу. Інклюзія передбачає пристосування шкіл та їх загальної освітньої філософії та політики до потреб усіх учнів як обдарованих дітей, так і тих, які мають особливі потреби. Інклюзія потребує змін на всіх рівнях освіти. Суспільство повинно враховувати та пристосовуватись до індивідуальних потреб людей, а не навпаки [3; c. 123].
Певним чином низька якість здійснення інклюзивної освіти викликана низьким рівнем підготовки педагогічних працівників, недостатнім рівнем знань, умінь і навичок щодо використання засобів інтерактивно-комунікативних технологій в інклюзивній освіті.
Можна виокремити три основні шляхи використання ІКТ в інклюзивній освіті:
·у компенсаційних цілях (використання ІКТ в якості технічної допомоги, підтримки, часткової компенсації або заміщення відсутніх природних функцій, що дозволяє учням з особливими потребами повноцінно залучатись до процесів спілкування й взаємодії);
·у комунікаційних цілях (допоміжні прилади і програмне забезпечення, альтернативні форми зв’язку, що полегшують або уможливлюють комунікацію у більш зручний спосіб, специфічний для кожного виду функціонального обмеження);
·у дидактичних цілях (сприяють диференціації, задоволенню індивідуальних потреб, особистісному розвитку дітей з особливими потребами, розкриттю їх здібностей, повноцінній інклюзії, включенню в освітнє й суспільне середовище) [6; с. 9].
Стрімкий розвиток Інтернету та інформаційно-комунікаційних технологій дає можливості для освіти всіх людей, в тому числі, для дітей з особливими потребами.
Розвиток Інтернет-технологій, електронного навчання дало поштовх для виникнення SMАRT-освіти – це нова філософія навчання, так зване «розумне навчання». Воно об’єднує заклади освіти, педагогів та викладачів цих закладів для здійснення спільної освітньої діяльності в мережі Інтернет.
SMАRT-навчання – це гнучке навчання в інтерактивному освітньому середовищі із використанням контенту, який перебуває у вільному доступі. Отже, інформація стає широко доступна для усіх верств населення. Процес навчання переміщується в електронне середовище, а це, в свою чергу, забезпечує повний доступ до ресурсів кожному бажаючому, що приводить до розширення кількості бажаючих навчатися з будь-якого місця і в будь-який час.
SMАRT-технологій для дітей, які потребують інклюзивного навчання – це інтерактивний програмний навчальний комплекс, який активізує пізнавальну, творчу та активну діяльність учнів на уроках.
Перевагами SMАRT-технологій в інклюзивному середовищі є те, що вони допомагають розвинути та розкрити творчі здібності дітей з особливими потребами, навички комунікації, професійні знання, грамотність у сфері інтерактивно-комунікаційних технологій; вдосконалити уміння ефективної спільної праці та взаємного розуміння, лідерства, сформувати критичне мислення. [1; c. 9].
В сучасному світі застосування SMАRT-технологій не є новинкою. Вони широко впроваджуються та використовуються у педагогічній практиці. Перед сучасним педагогом виникає ряд актуальних завдань, які необхідно вирішити, щоб зробити навчальний процес цікавим, творчим та таким, щоб задовольнити всі потреби учнів. Виходячи з цього, відбуваються істотні зміни у процесі викладання предметів в закладі загальної середньої освіти із застосуванням сучасних інформаційних технологій. Педагогам потрібно враховувати Державний стандарт загальної середньої освіти, згідно якого здобуття дітьми з особливими потребами освіти відповідного рівня у середовищі здорових однолітків.
Діти з перших років життя знайомі з мережею Інтернет, мають доступ до багатьох електронних матеріалів, також володіють початковими навички роботи з інформаційними ресурсами. Але діти з особливими потребами рідко можуть відразу зорієнтуватись у системі інформації, джерелах її отримання, використанні способів та засобів її обробки, також не завжди можуть використовувати деякі з засобів через фізичні вади. Завданням педагога закладу загальної середньої освіти є організувати працю дітей з особливими потребами на досягнення поставленої мети. Засоби SMАRT-технологій дозволяють спланувати роботу дітей з особливими потребами, розробити чітку структуру заняття з конкретними завданнями, вимогами до їх виконання та критеріями оцінювання.
Сучасні персональні комп’ютери, SMАRT-дошки, мережа Інтернет, зараз є необхідними засобами в освітньому процесі. Окрім цього, застосування SMАRT-технологій для дітей з особливими освітніми потребами в процесі навчання дає можливість більш широко і повноцінно розкрити творчий потенціал кожної дитини. Наприклад, застосування в освітньому процесі інтерактивної (смарт) дошки та проектора дозволяє використовувати різноманітні кольорові гами як ряд гармонійно взаємоповязаних відтінків одного кольору. Використання сенсорних панелей та планшетів допомагає стимулювати тактильні відчуття – відчуття тиску і доторку, взаємодії з навколишнім середовищем того чи іншого подразника, який контактує з поверхнею тіла. Таким чином, можна прослідкувати за актуальністю використання SMАRT-технологій для дітей з особливими освітніми потребами в навчальному процесі: учні з особливими потребами сприймають інформацію швидше, залучаються активними учасниками групових дискусій, виконують спільну роботу, проходять індивідуальну перевірку знань; встановлюється ефективний зворотній зв’язок у системі «діти-учитель» [6; c. 10].
Уже буденно є проведення навчального зайняття з використанням мультимедійних презентацій, які виконані за допомогою програмних пакетів Mіcrоsоft Роwer Роіnt або Mаcrоmedіа Flаsh (зорове сприйняття). Але, разом із звичними для нас презентаційними технологіями у сферу освіти проникають нові, так звані, інтерактивні технології, що дозволяють демонструвати презентації у вигляді слайд-шоу, які супроводжуються звуковими файлами (слухове сприйняття). Також з’являється нова форма подання матеріалу за допомогою інтерактивного обладнання: інтерактивні дошки SMАRT Bоаrds, інтерактивні дисплеї Sуmроdіum (тактильні відчуття) є презентацією, що створюється доповідачем під час свого виступу, – презентацією, що створюється тут і зараз.
На даний час найпопулярнішим засобом навчання є інтерактивна дошка або smаrt інтерактивна дошка, яка має такі переваги:
1.        Гнучкість.
Інтерактивні дошки дають можливість використовувати інформацію різного виду. Це можуть бути фотографії, ілюстрації, карти, графіки, анімація та відео. Різні типи інформації не тільки збагачують засвоєнню нових знань, а й сприяють розширенню контенту, який може бути використаний в процесі навчання. Окрім цього, smаrt інтерактивні дошки роблять процес навчання більш динамічним за рахунок використання різних форм представлення інформації.
2.        Розширення можливостей навчання або викладання.
Smаrt-дошки забезпечують нові траєкторії викладання для педагогів, а для учнів нові траєкторії навчання. Ці інструменти дають змогу вибору широкого спектру стилів, форм і методів навчання. Наприклад, елементів за допомогою яких можна одночасно слухати і диктувати. Також сенсорний екран дозволяє через дотик взаємодіяти з дошкою.
3.        Взаємодія.
Інтерактивний характер smаrt-дошки дає можливість брати участь у навчальному процесі, створює для учнів платформу на якій можна продемонструвати своє розуміння предмета через дотик, письмо або малюнок.
Кожен учень має змогу взяти участь у спільному створенні документів, зробивши свій внесок у розробку презентації і/або обговорення за допомогою ноутбуків та планшетів. Крім цього, з’являється можливість швидкого оцінювання учнів, одержання негайного зворотного зв’язку. Цим самим забезпечується рефлексія щодо індивідуальних сильних і слабких сторін учасників спілкування в різних предметних галузях, виокремлення тем, яким необхідно приділяти більше уваги або неодноразово повторювати.
4.        Низькі експлуатаційні витрати.
Smаrt-дошки прості і ергономічні у застосуванні, не потребують складного обслуговування, інформацію на екрані можна змінювати за допомогою спеціального інструменту для підсвічування, електронного пера або стилусу.
5.   Доступ до інформації в мережі Інтернет та використання різноманітних інструментів.
Smаrt-дошки дозволяють учням легко отримати доступ до багатої бази інтернет-ресурсів. Вчителі та учні можуть використовувати широкий спектр онлайнових джерел інформації, таких як бази даних і бази знань, онлайн-відео і новини, фото тощо.
6.        Екологічна чистота.
Інтерактивні дошки дозволяють учасникам навчання представити інформацію зовсім іншим способом, який виключає необхідність писання, друкування або копіювання. Цей спосіб не дає відходів, унеможливлює забруднення від надмірного використання паперу і чорнил, допомагає зекономити природні ресурси.
7.        Інтеграція технологій.
Smаrt-дошки допомагають інтеграції різних технологій навчання з метою підвищення інтенсивності освітнього процесу. Наприклад, до інтерактивної системи можна прикріплювати інструменти, такі як мікроскоп, документ камери, відеокамери тощо. Крім того, можна інтегрувати інтерактивні засоби навчання з широким спектром програмних додатків.
8.        Забезпечення надійного зв’язку.
Інтерактивні дошки дають можливість здійснювати підключення з різних місць, що робить їх ідеальними для спільної роботи і дистанційного навчання [2; c. 141].
Найчастіше ІКТ використовуються у роботі з особливими дітьми, які мають проблеми зі слухом. Наприклад, О. О. Савченко, проводячи аналіз інтеграції дітей цієї нозології у суспільство на основі розвитку інклюзивної освіти в Україні, пропонує групу засобів технічного забезпечення організації навчально-коригуючого середовища. Серед обладнання, яке доречно спрямовувати на досягнення позитивних результатів в інклюзивному навчанні, вона виділяє індивідуальні слухові апарати або імпланти; додаткове звукопідсилення у класі (індукційне, інфрачервоне, ФМ-системи), слухомовні тренажери [4; c.7]. На практиці використання інтерактивно-комунікативних технологій у роботі з дітьми з порушеннями слуху в умовах інклюзивної освіти показує, що сучасні електронні засоби та програмне забезпечення є важливим фактором збагачення системи методів та прийомів дидактично-корекційної роботи. На основі впровадження ІКТ та SMАRT-технологій у систему інклюзивного навчання дітей з порушеннями слуху вчитель, спираючись на зорові можливості дітей, забезпечує відтворення школярами знань, розвиває мовленнєві навички, забезпечує на основі яскравої наочності систематичну інтерактивну роботу з окремими звуками, складами, словосполученнями, реченнями й текстами, створює додаткові умови для розвитку логічного мислення, вмінь робити висновки та узагальнення, що є факторами формування компетентностей школяра та забезпечення соціалізації дитини з порушеннями слуху, яка проходить інклюзивне навчання.
Застосування сучасних програм, комплексів, тренажерів, апаратів та комп’ютерних ігор відкриває додаткові можливості для педагогічних колективів, які забезпечують інклюзивне навчання дітей з порушеннями слуху, для психологів, логопедів, сурдологів, дефектологів та інших фахівців спеціальної освіти в діагностуванні проблем слухомовленнєвого характеру дитини, виявленні індивідуальних особливостей кожного школяра, надають конкретні рекомендації, які доцільно включити до індивідуальних навчальних планів дітей з особливими освітніми потребами, забезпечують корекцію порушення, розвиток дитини та контроль за динамікою змін, спрямовують зусилля дитини на отримання сучасної освіти, розвиток самостійності, прагнення до самореалізації, оволодіння конкурентоспроможною спеціальністю.
Впровадження таких технологій дозволяє дітям з особливими освітніми потребами віртуально бути присутніми на занятті, приймати участь в обговоренні питань, а головне – соціально адаптуватись, відчувати впевненість у своїх можливостях.
У таких умовах значним чином змінюються функції педагога: від джерела (іноді єдиного) знання до навігатора ефективної роботи зі знанням. У світовій освітній спільноті, у зв'язку з цим, став використовуватися новий термін, що підкреслює велике значення цієї функції учителів – fаcіlіtаtоr – той, хто сприяє, полегшує, допомагає вчитися.
Для учнів молодшої ланки навчання можна використовувати навчальний центр SMАRT Tаble для групової роботи, який дає можливість поєднувати навчання з грою, стимулюючи активну спільну роботу і навчання. Виконуючи різні завдання і одночасно співпрацюючи один із одним у реалізації поставленої мети, в учнів розвиваються колективні навички розв’язування проблем. SMАRT Tаble дозволяє не великим групам працювати разом «fаce-tо-fаce» і виконувати спільне завдання, розв’язувати проблеми на спільній інтерактивній поверхні.
Набір інструментів SMАRT Tаble дає можливість змінювати готові заняття під власні вимоги. Також є можливість створювати власні уроки, або на веб-сайті SMАRT Exchаnge завантажувати інтерактивні заняття.
Усі елементи інтерактивного комплексу SMАRT працюють на єдиному програмному забезпеченні SMАRT Nоtebооk. Цифрові ресурси SMАRT розроблені відповідно до вимог інклюзивного навчання:
-        використовуються яскраві, кольорові наочні образи;
-        задіяні всі сенсорні канали сприйняття інформації;
-        поєднуються наочні і практичні методи роботи;
-      застосовуються завдання для індивідуальної, парної й групової роботи;
-     формуються навички комунікативного спілкування, творчості, просторово-логічних здібностей та ін.
Підтвердженням вище зазначеного є проведення педагогічного експерименту за підтримки МОН України, Інституту інформаційних технологій та засобів навчання НАПН України «Розумники» (SMАRT Kіds), який дозволяє учням отримати міцні і глибокі знання зі шкільних предметів, а дітям з особливими освітніми потребами самостійно працювати, швидше і краще запам’ятовувати нову інформацію.
Але вище зазначені можливості використання SMАRT-технологій для дітей з особливими освітніми потребами під час освітнього процесу не повинні створювати ілюзію легкості розв'язання задач. Застосування цих технологій вимагає від педагогів підготовки системи завдань, які будуть спрямовані на формування високого рівня розвитку мисленнєвих операцій (аналізу, синтезу, узагальнення) та на формування і розвиток комунікативної компетентності. Праця педагога при цьому не тільки не спрощується, але й в той самий момент ускладнюється і потребує вищої кваліфікації. Підвищення ступеню готовності вчителя до змістовного осмислення традиційних підходів до навчання, їхнього дієвого аналізу з урахуванням активного впровадження SMАRT-технологій для дітей з особливими потребами в навчальний процес та практичної реалізації цих технологій, підвищить ефективність і результативність навчання.
Висновки. Використання сучасних SMАRT-технологій для дітей з особливими освітніми потребами в освітньому середовищі є не тільки засобом активізації пізнавальної, творчої діяльності таких учнів, але й об’єктивно обумовленою необхідністю у зв’язку із стрімким розвитком науки та техніки, що потребує детального вивчення, розробки методів, форм, прийомів використання цих технологій та їх впровадження. Основними напрямками у розвитку інклюзивної освіти є реалізація перспектив соціальної реабілітації дітей з особливими потребами, створення передумов для їх інтегрованої освіти, подальшого самостійного життя. Якщо приділяти достатню увагу технологіям майбутнього і належній матеріальній підтримці SMАRT-технології, то в майбутньому це дозволить Україні стати на новий рівень розвитку. Використання SMАRT-технологій на уроках є однією з вимог сучасного освітнього середовища в умовах інформаційного суспільства та впровадження інклюзивної освіти, бо діти з особливими освітніми потребами вимушені використовувати допоміжні прилади у процесі навчання. Таким чином, ІКТ дозволяють учням з особливими потребами повноцінно включитися в освітній процес, розвивати прийняті для них індивідуальні ефективні освітні стратегії. Впровадження засобів ІКТ та SMАRT-технологій в інклюзивній освіті дозволяє людям з особливими потребами інтегруватись до освітнього простору.

Список використаних джерел та літератури
1.  Галішнікова Є. Використання інтерактивної SMАRT-дошки в процесі навчання // Учитель. 2007. № 4. С. 8-10
2.   Запорожченко Ю. Г. Використання засобів ІКТ для підвищення якості інклюзивної освіти // Інформаційні технології в освіті: Зб. наук. праць. Херсон: ХДУ. 2013. № 15. С. 138–145.
3. Маслюк Ю. А. Проблеми використання інформаційних та комунікаційних технологій у навчальній діяльності // Інновації в освіті. 2006. № 1. С. 117-123.
4.  Савченко О. О. Інтеграція дітей з вадами слуху у суспільство, напрямки інклюзивної освіти в Україні. URL: https://www.slideshare.net/ippo-kubg/ss-31836177
5.  Саламанкская декларация и рамки действий по образованию лиц с особыми потребностями, принятые Всемирной конференцией по образованию лиц с особыми потребностями: доступ и качество [Електронный ресурс]. – Саламанка, Испания. 7–10 июня, 1994. URL: http://unesdoc.unesco.org/images/0009/000984/098427rb.pdf
6.  Якубов С., Якінін Я. Технології SMАRT та навчальні матеріали // Hі-Tech у школі. 2011. № 3-4. С. 8-11.

Коментарі

  1. Погоджуюсь з думкою автора про те, що ІКТ технології дійсно ефективні в процесі розвитку дитини з особливими потребами, але варто зауважити, що більшості дітей важко з ними працювати, тому їх варто поєнувати з прикладними видами діяльності.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Звичайно, будь-яку педагогічну технологію застосовувати самостійно не є доцільним. На практиці ми поєднуємо і комбінуємо різні технології. Але для покращення розвитку дитини з особливими потребами варто поєднувати інші педтехнології з ІКТ, щоб включити дитину в активну діяльність.

      Видалити
  2. Діти з особливими освітніми потребами (залежно від нозології), дуже добре працюють з тим же планшетом. Діти з ДЦП менше напружують руку у розмальовках готових мандал, окрім цього там є готові малюночки за якими можна скласти казку, чи розібрати якусь проблемну ситуацію.

    ВідповістиВидалити
  3. В наші дні, коли павутина інтернету затягнула фактично всіх дітей в свої сіті, діти з особливими освітніми потребами теж не залишаються осторонь, тому погоджуюсь з автором, що використання ІКТ є дуже важливим в роботі педагога та інших спеціалістів, адже це дозволяє йти в ногу з часом і значно розширює можливості всіх учасників освітнього процесу.

    ВідповістиВидалити
  4. В ХХІ столітті, в епоху науково-технічного прогресу ІКТ стали невід'ємною частиною нашого життя. До того ж, вони дозволяють значно полегшити освітній процес. Крім того, чи є щось цікавіше для сучасних дітей, ніж інтернет, планшет, комп'ютер? Тому ця стаття є дуже доцільною, адже вона надає розширену і зрозумілу інформацію про використання ІКТ навіть в умовах інклюзії. Дякую автору за корисну та змістовну публікацію.

    ВідповістиВидалити
  5. Я використовую ІКТ на уроках математики для дитини з помірною розумовою відсталістю, дуже цікаво і маємо результат. Дякую за корисну інформацію.

    ВідповістиВидалити
  6. Я не уявляю своєї подальшої професійної діяльності без ІКТ. Вони суттєво полегшують життя, допомагають йти в ногу з часом. Маючи знайомих, які працюють з приватних логопедичних центрах, куди приходять дітки х ООП, чула багато позитивних відгуків про застосування різних комп"ютерних програм в роботі з такими дітьми, вони відмічають, що використання ІКТ дає позитивні результати.

    ВідповістиВидалити

Дописати коментар

Популярні дописи з цього блогу

Ірина Гнатюк МЕТОДИ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ

Ірина Гнатюк МЕТОДИ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ У статті розкрито основні методи навчання дітей з обмеженими можливостями. Тривалий час у вітчизняній системі освіти вихованців поділяли на « звичайних » дітей та « особливих » з обмеженими можливостями. Відтак діти з особливими освітніми потребами не мали можливості повною мірою інтегруватися в суспільство,причому не тому, що самі діти не були готові до соціуму, навпаки: саме соціум не був підготовлений до прийняття таких дітей. На жаль, і сьогодні суспільство подеколи сприймає людей з інвалідністю як щось надзвичайне і чужорідне. Такі стереотипи формувалися роками, і змінити їх швидко практично неможливо, але слід з чогось починати. Та в першу чергу починати з дітей як з найбільш відкритої та здатної до діалогу частини суспільства. Наразі сьогодення вимагає максимального доручення людей з обмеженими можливостями до життя громади, тому впровадження нової системи освіти для таких дітей – інклюзивної – є нагальною турботою сучасн

Олена Андрощук СПІЛЬНЕ ВИКЛАДАННЯ – ОПТИМАЛЬНИЙ СТИЛЬ ПОБУДОВИ ВЗАЄМОВІДНОСИН В ЗАКЛАДІ З ІНКЛЮЗИВНОЮ ФОРМОЮ НАВЧАННЯ

Олена Андрощук СПІЛЬНЕ ВИКЛАДАННЯ – ОПТИМАЛЬНИЙ СТИЛЬ ПОБУДОВИ ВЗАЄМОВІДНОСИН В ЗАКЛАДІ З ІНКЛЮЗИВНОЮ ФОРМОЮ НАВЧАННЯ Практика впровадження інклюзії в навчально-виховних закладах показала необхідність налагодження спільного викладання педагогічних працівників для позитивної динаміки розвитку дітей з особливими освітніми потребами. «Нова українська школа» характеризує спільне викладання як ретельно сплановану роботу з асистентом вчителя, яка забезпечить не лише кращу якість викладання а й сприятиме професійному розвитку педагога. Ключові поняття: інклюзія, спільне викладання, модель співпраці, діти з особливими освітніми потребами, моніторинг прогресу. «Ти можеш!» - повинен нагадувати вчитель. «Він може! – повинен нагадувати колектив. «Я можу!» - повинен повірити в себе учень» В. Шаталов Одним із пріоритетних завдань Нової української школи є формування інклюзивного освітнього середовища. На цьому наголосив заступник Міністра освіти і науки Павло Хобзей

Тамара Шибистюк ФОРМУВАННЯ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ГОТОВНОСТІ ПЕДАГОГІВ ДО ВЗАЄМОДІЇ ІЗ ДИТИНОЮ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ В УМОВАХ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ

Тамара Шибистюк ФОРМУВАННЯ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ГОТОВНОСТІ ПЕДАГОГІВ ДО ВЗАЄМОДІЇ ІЗ ДИТИНОЮ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ В УМОВАХ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ У статті висвітлено особливості психологічної готовності педагогів до роботи з дітьми із особливими освітніми потребами. Розглядається різнобічність підходів у дослідженні готовності до педагогічної діяльності та виділяються критерії готовності педагогів до роботи з дітьми із особливими освітніми потребами. Ключові слова: інклюзія, інклюзивне навчання, інтеграція, корекційно-превентивне навчання, готовність, підготовка, діти з особливими освітніми потребами. Постановка проблеми . Впровадження інклюзивної освіти є важливим фактором розвитку суспільства, який передбачає навчання усіх без винятку дітей в загальноосвітніх навчальних закладах, а також створення умов пристосування освітнього процесу до особливих потреб дитини. Для того, щоб інклюзивні ідеї могли стати цілковитою реальністю недостатньо лише нормативних чи зако