Перейти до основного вмісту

Любов Кльоц ПСИХОЛОГІЧНИЙ СУПРОВІД ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ



Любов Кльоц

ПСИХОЛОГІЧНИЙ СУПРОВІД ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ

У статті розкрито поняття психологічного супроводу. Визначено основні напрямки і зміст психологічного супроводу в умовах Нової української школи. Окреслено актуальні завданнями практичного психолога у психологічному супроводі освітнього процесу.
Ключові слова: психологічний супровід, освітній процес, практичний психолог, психопрофілактика, психокорекція.

Психологічний супровід, на сьогоднішній день, є одним з найважливіших компонентів системи освіти в цілому. Метою діяльності психологічного супроводу є забезпечення саме психологічного здоров’я дітей дошкільного та шкільного віку. Внаслідок цього, основним завданням психологічного супроводу інклюзивної освіти в умовах Нової Української школи стає сприяння психічному, психофізичному та особистісному розвитку дітей. Психологічний супровід створює сприятливі умови для повноцінного і повністю адаптивного взаємного сприйняття у системах: дитина-мікросередовище, мікросередовище-дитина.
Про психологічний супровід навчально-виховного процесу йдеться у багатьох дослідженнях вітчизняної психології та педагогіки. Наприклад, у працях І. Дубровіної, К. Гуревича – це «сприяння», «співдіяння»; у працях С. Хоружого, А. Деркач, Г. Бардієр, І. Ромазан, Т. Чередникова говорять про «соціально-педагогічний супровід», а М. Бітянова та В. Мухін – про «соціально-психологічний та соціально-педагогічний супровід» [3]. Поняття «психологічний супровід», вважає М. Бітянова – «це система професійної діяльності психолога, спрямована на створення соціально-психологічних умов для успішного навчання і психічного розвитку дитини в ситуаціях шкільної взаємодії» [1, с. 20].
Основна мета психологічного супроводу – створення максимально комфортних умов, які дають змогу повною мірою реалізувати здібності та нахили дитини, сформувати адекватну самооцінку й прагнення до самореалізації через широке застосування досягнень психологічної науки. Ця мета реалізується завдяки поєднанню першочергових і перспективних завдань: Створення соціально-психологічних умов індивідуального розвитку учасників навчально-виховного процесу. Систематичне відстеження психолого-педагогічного та соціального статусу дитини і динаміки її розвитку впродовж усього навчально-виховного процесу. Попередження виникнення проблем особистісного розвитку і виховання дитини. Надання допомоги дитині в розв’язанні актуальних проблем навчання, виховання та соціалізації. Створення спеціальних соціально-психологічних умов для надання допомоги дітям, які мають проблеми в психологічному розвитку й навчанні. Розвиток психолого-педагогічної компетентності учасників навчально-виховного процесу: педагогів, вихователів, батьків. Створення комплексної програми психологічного супроводження на всіх етапах розвитку дитини [2].
У психологічному супроводі, як і в будь-якому виді діяльності існує два основних напрямки: актуальне сьогодні і перспективне - майбутнє. Перший напрямок діяльності психологічного супроводу виконує рішення поточних, існуючих проблем і ситуацій, які тісно пов’язані з труднощами у вихованні і навчанні дітей. У ситуаціях такого роду вкрай необхідна професійна допомога фахівця психологічного супроводу. Миттєве рішення поточних проблем не є показником ефективності роботи психологічного супроводу - необхідно створювати перспективу. Розвиток і становлення індивідуальності в особистості кожної дитини. Необхідно формувати психологічну готовність дитини до творчого життя не тільки в існуючому мікросередовищі, але і до подальшого самовизначення його життя в суспільстві [2].
Сьогоднішній напрямок діяльності психологічного супроводу та напрямки в перспективу пов’язані між собою нерозривно. Психолог, який є фахівцем психологічного супроводу, вирішує завдання перспективного розвитку і щодня здійснює допомогу дітям і їх батькам, колегам в освітньому закладі. Перш за все, забезпечується психічний і особистісний розвиток дитини; створюється сприятливий, спрямований на розвиток психологічний клімат, який обумовлюється продуктивним спілкуванням, як і в мікросередовищі однолітків, так і в мікросередовищі взаємодії педагогів і учнів, (учнів, педагогів, батьків). Таким чином, фахівець психологічного супроводу стає відповідальним за створення та дотримання толерантних психологічних умов. Це особливо важливо, коли фахівець психологічного супроводу здійснює свою діяльність в освітніх установах реалізуючи концепцію інклюзивної освіти. Спеціаліст психологічного супроводу в процесі своєї діяльності повинен приділяти увагу такій тонкій психологічної організації – як внутрішній світ дитини: його впевненості або, навпаки, не впевненості в собі; розуміння і усвідомлення дитиною своїх здібностей, її ставлення до мікросередовища і навколишнього світу. Тобто фахівець психологічного супроводу допомагає дитині в саморозумінні і саморозвитку відповідно до етапів дорослішання. Формувати у дитини принципи толерантного і гуманістичного взаємодії з оточуючими його людьми і реальностями і факторами навколишнього світу.
Для фахівця психологічного супроводу, психолога, ефективність діяльності визначається, перш за все, знаннями, які сформував науковий аспект, але абсолютним критерієм ефективності буде здатність фахівця психологічного супроводу правильно і грамотно, з професійної точки зору реалізовувати отримані теоретичні знання, (методи вивчення та обстеження дитини, мікросередовища, діагностування і аналіз). Спеціаліст психологічного супроводу є практичним психологом, який повинен враховувати особливості своєї діяльності в освітній установі і відповідно професійно володіти і використовувати методи, способи психодіагностики, психопрофілактики, і психокорекції.
Психологічний супровід, як організаційна структура, будучи представлена фахівцем-психологом, входить до складу педагогічного колективу освітньої установи, тобто фактично психологічний супровід гармонійно вбудовується в освітню вертикаль. Високий рівень ефективності діяльності психологічного супроводу може бути забезпечений лише при взаємодії на професійному рівні всіх структурних підрозділів навчального закладу. Аналіз останніх нормативно-правових документів у сфері освіти дає можливість окреслити актуальні завданнями психологічного супроводу освітнього процесу. А саме:
- психологічний аналіз соціальної ситуації розвитку в загальноосвітніх установах, виявлення основних проблем і визначення причин їх виникнення, шляхів і засобів їх вирішення, сприяння педагогічному колективу в гармонізації соціально-психологічного клімату в освітніх установах;
- моніторинг психолого-педагогічного статусу дитини і динаміки його психологічного розвитку в процесі шкільного навчання; сприяння індивідуалізації освітнього маршруту;
- розробка і впровадження психологічних програм, спрямованих на подолання відхилень у соціальному і психологічному здоров’ї і профілактику асоціальних явищ (наркоманії, соціального сирітства, насильства в сім’ї та ін.), Труднощів в адаптації, навчання і виховання, порушень в поведінці, затримок і відхилень у розвитку учнів, вихованців;
- сприяння формуванню в учнів універсальних навчальних дій як здатності суб’єкта до саморозвитку та самовдосконалення шляхом свідомого і активного присвоєння нового соціального досвіду, сукупності дій учня, що забезпечують його культурну ідентичність, соціальну компетентність, толерантність, здатність до самостійного засвоєння нових знань і умінь, включаючи організацію цього процесу;
- сприяння педагогічним працівникам, батькам у вихованні учнів, а також формуванні у них принципів взаємодопомоги, толерантності, милосердя, відповідальності і впевненості в собі, здатності до активної соціальної взаємодії не обмежуючи прав та свобод іншої особистості;
- поширення та впровадження в практику освітніх установ досягнень в області вітчизняної і зарубіжної психології;
- взаємодія з освітніми установами, закладами та організаціями охорони здоров’я та соціального захисту населення.
У даному контексті варто виділити завдання психологічного супроводу на різних рівнях освіти (табл. 1).
Таблиця 1
Завдання психологічного супроводу на різних рівнях освіти
Рівні освіти
Завдання
Дошкільна освіта
Рання діагностика та корекція порушень у розвитку, забезпечення готовності до школи
Початкова школа
Визначення готовності до навчання в школі, забезпечення адаптації до школи, підвищення зацікавленості школярів у навчальній діяльності, розвиток пізнавальної і навчальної мотивації, розвиток самостійності і самоорганізації, підтримка у формуванні бажання і «вміння вчитися», формування універсальних навчальних дій, розвиток творчих здібностей
Основна школа
Супровід переходу в основну школу, адаптації до нових умов навчання, підтримка у вирішенні завдань особистісного і ціннісно-смислового самовизначення і саморозвитку, допомога у вирішенні особистісних проблем і проблем соціалізації, формування життєвих навичок і компетенцій, профілактика неврозів, допомога в побудові конструктивних відносин з батьками і однолітками, профілактика девіантної поведінки, наркозалежності
Старша школа
Допомога в профільній орієнтації і професійному самовизначенні, підтримка у вирішенні екзистенційних проблем (самопізнання, пошук сенсу життя, досягнення особистої ідентичності), розвиток тимчасової перспективи, здатності до цілепокладання, розвиток психосоціальної компетентності, профілактика девіантної поведінки, наркозалежності

Необхідно відзначити, що психологічний супровід сьогодні є не просто сумою різноманітних методів корекційно-розвиваючої роботи з дітьми, але виступає як комплексна технологія, особлива культура підтримки і допомоги учасникам освітнього процесу у вирішенні завдань розвитку, навчання, виховання, соціалізації. Це передбачає, що фахівець з психологічного супроводу не тільки володіє методиками діагностики, консультування, корекції, але має здатність до системного аналізу проблемних ситуацій, програмування і планування діяльності, спрямованої на їх вирішення, співорганізації в цих цілях учасників освітнього процесу (дитина, однолітки, батьки, педагоги, адміністрація). Якісно проведений аналіз дозволить більш чітко спланувати діяльність і підвищити якість пропонованих освітньою установою послуг.
Таким чином, психологічний супровід – це професійна діяльність практичного психолога, його ефективна взаємодія з учасниками освітнього процесу засобами діагностики, профілактики, корекційної роботи, психолого-педагогічної просвіти, спрямованих на надання допомоги дитині в розв’язанні актуальних проблем навчання, виховання та соціалізації.

Список використаних джерел та літератури
1. Науково-методичні засади діяльності психологічної служби: навчально-методичний посібник/ в 2 т. Т.1/ [за ред. В. Г. Панка, І. І. Цушко]. К. : Ніка-Центр. 2005. 328 с.
2. Панок В. Г. Психологічна служба: навчально-методичний посібник для студентів і викладачів Кам’янець-Подільський: ТОВ Друкарня Рута. 2012 488 с.
3. Панок В. Основи практичної психології: Підручник / Панок В., Титаренко Т., Чепелева Н. та ін. К.: Либідь. 1999. 536 с.
4. Концепція розвитку інклюзивної освіти. URL:
5 Правові аспекти Концепції розвитку інклюзивного навчання: Конституція України, закони України «Про дошкільну освіту», «Про освіту», «Про загальну середню освіту», «Про реабілітацію інвалідів в Україні», «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні», «Про охорону дитинства», Укази Президента України від 20.03.2008 № 244 «Про додаткові заходи щодо підвищення якості освіти в Україні», від 18.12.2007 № 1228 «Про додаткові невідкладні заходи щодо створення сприятливих умов для життєдіяльності осіб з обмеженими фізичними можливостями», постанова Кабінету Міністрів України від 29.07.2009 № 784 «Про затвердження плану заходів щодо створення безперешкодного життєвого середовища для осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших маломобільних груп населення на 2009-2015 роки «Безбар’єрна Україна», розпорядження Кабінету Міністрів України від 03.12.2009 № 1482-р «Про затвердження плану заходів щодо запровадження інклюзивного та інтегрованого навчання у загальноосвітніх навчальних закладах на період до 2012 року».

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Ірина Гнатюк МЕТОДИ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ

Ірина Гнатюк МЕТОДИ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ У статті розкрито основні методи навчання дітей з обмеженими можливостями. Тривалий час у вітчизняній системі освіти вихованців поділяли на « звичайних » дітей та « особливих » з обмеженими можливостями. Відтак діти з особливими освітніми потребами не мали можливості повною мірою інтегруватися в суспільство,причому не тому, що самі діти не були готові до соціуму, навпаки: саме соціум не був підготовлений до прийняття таких дітей. На жаль, і сьогодні суспільство подеколи сприймає людей з інвалідністю як щось надзвичайне і чужорідне. Такі стереотипи формувалися роками, і змінити їх швидко практично неможливо, але слід з чогось починати. Та в першу чергу починати з дітей як з найбільш відкритої та здатної до діалогу частини суспільства. Наразі сьогодення вимагає максимального доручення людей з обмеженими можливостями до життя громади, тому впровадження нової системи освіти для таких дітей – інклюзивної – є нагальною турботою сучасн

Олена Андрощук СПІЛЬНЕ ВИКЛАДАННЯ – ОПТИМАЛЬНИЙ СТИЛЬ ПОБУДОВИ ВЗАЄМОВІДНОСИН В ЗАКЛАДІ З ІНКЛЮЗИВНОЮ ФОРМОЮ НАВЧАННЯ

Олена Андрощук СПІЛЬНЕ ВИКЛАДАННЯ – ОПТИМАЛЬНИЙ СТИЛЬ ПОБУДОВИ ВЗАЄМОВІДНОСИН В ЗАКЛАДІ З ІНКЛЮЗИВНОЮ ФОРМОЮ НАВЧАННЯ Практика впровадження інклюзії в навчально-виховних закладах показала необхідність налагодження спільного викладання педагогічних працівників для позитивної динаміки розвитку дітей з особливими освітніми потребами. «Нова українська школа» характеризує спільне викладання як ретельно сплановану роботу з асистентом вчителя, яка забезпечить не лише кращу якість викладання а й сприятиме професійному розвитку педагога. Ключові поняття: інклюзія, спільне викладання, модель співпраці, діти з особливими освітніми потребами, моніторинг прогресу. «Ти можеш!» - повинен нагадувати вчитель. «Він може! – повинен нагадувати колектив. «Я можу!» - повинен повірити в себе учень» В. Шаталов Одним із пріоритетних завдань Нової української школи є формування інклюзивного освітнього середовища. На цьому наголосив заступник Міністра освіти і науки Павло Хобзей

Тамара Шибистюк ФОРМУВАННЯ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ГОТОВНОСТІ ПЕДАГОГІВ ДО ВЗАЄМОДІЇ ІЗ ДИТИНОЮ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ В УМОВАХ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ

Тамара Шибистюк ФОРМУВАННЯ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ГОТОВНОСТІ ПЕДАГОГІВ ДО ВЗАЄМОДІЇ ІЗ ДИТИНОЮ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ В УМОВАХ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ У статті висвітлено особливості психологічної готовності педагогів до роботи з дітьми із особливими освітніми потребами. Розглядається різнобічність підходів у дослідженні готовності до педагогічної діяльності та виділяються критерії готовності педагогів до роботи з дітьми із особливими освітніми потребами. Ключові слова: інклюзія, інклюзивне навчання, інтеграція, корекційно-превентивне навчання, готовність, підготовка, діти з особливими освітніми потребами. Постановка проблеми . Впровадження інклюзивної освіти є важливим фактором розвитку суспільства, який передбачає навчання усіх без винятку дітей в загальноосвітніх навчальних закладах, а також створення умов пристосування освітнього процесу до особливих потреб дитини. Для того, щоб інклюзивні ідеї могли стати цілковитою реальністю недостатньо лише нормативних чи зако